Zamówienie publiczne PZP
Prawo zamówień publicznych w Polsce
Zamówienia publiczne stanowią kluczową formę udziału sektora publicznego w gospodarce. Zgodnie z danymi Komisji Europejskiej wydatki na zamówienia publiczne stanowią 19% PKB Unii Europejskiej, natomiast w przypadku polskiej gospodarki udział zamówień publicznych w PKB stanowi co najmniej 10%, co daje około 200 miliardów złotych. To właśnie tyle publiczni zamawiający wydają każdego roku na towary i usługi kupowane w systemie zamówień publicznych.
Z uwagi na duże znaczenie zamówień publicznych w zakresie rozwoju gospodarczego, poniżej zostaną przedstawione podstawowe zasady prawa zamówień publicznych w Polsce z uwzględnieniem przepisów Ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r.poz. 1129 z późn. zm.) (dalej jako: PzP) oraz wymagania, jakie muszą spełniać wykonawcy zagraniczni, aby ubiegać się o realizację zamówienia publicznego.
Zamówienie publiczne stanowi odpłatną umowę, która jest zawierana pomiędzy zamawiającym czyli podmiotem publicznym, na przykład administracją rządową czy jednostką samorządu terytorialnego, który kupuje na rynku towary i usługi, a wykonawcą, czyli podmiotem oferującym zamawiającemu roboty budowlane, usługi bądź dostawy.
To właśnie zamawiający jest podmiotem prowadzącym postępowanie, które ma na celu zawarcie umowy o zamówienie publiczne. Co do zasady prowadzi się je pisemnie i w języku polskim, jednak zgodnie z art. 20 Pzp w uzasadnionych przypadkach możliwe jest stosowanie jednego z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym lub języku kraju, w którym zamówienie jest udzielane.
Istotnym elementem takiego postępowania jest przygotowanie oferty, która stanowi oświadczenie woli i zawiera propozycję zawarcia umowy na warunkach, jakie zostały w niej określone. Składają się na nią szereg dokumentów i oświadczeń składanych przez wykonawcę, zgodnie z wymogami określonymi w dokumentacji konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
Należy jednak wskazać, że przed złożeniem oferty przez wykonawcę konieczna jest analiza treści ogłoszenia i Specyfikacji warunków zamówienia oraz weryfikacja, czy jest możliwe spełnienie oczekiwań zamawiającego i realizacja zamówienia.
Wśród kryteriów oceny ofert stosowanych przez zamawiających, zgodnie z art. 242 Pzp są między innymi kryterium najniższej ceny, terminu realizacji zamówienia, parametrów technicznych czy kosztów eksploatacji, jednak każdorazowo oferenci powinni zostać poinformowani o kryteriach oceny i ich wadze.
Zgodnie z regulacjami Pzp zamówienia publiczne mogą być udzielane w kilku trybach, różnią się one, m. in. w zależności od tego, czy wartość udzielanego zamówienia przekracza progi unijne czy też nie, a to który z nich jest właściwy określają przepisy, zamawiający nie ma w tym zakresie swobody wyboru trybu.
Jakie wymagania muszą spełniać wykonawcy zagraniczni?
Należy tutaj odnieść się do Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który zawiera jedną z podstawowych zasad wspólnego rynku, jaką jest swoboda prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium całej Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 49 TFUE: Ograniczenia swobody przedsiębiorczości obywateli jednego Państwa Członkowskiego na terytorium innego Państwa Członkowskiego są zakazane w ramach poniższych postanowień. Jako jeden z przejawów tej swobody wskazać można możliwość udziału przedsiębiorców zagranicznych w postępowaniach przetargowych prowadzonych na terenie Unii Europejskiej.
W sytuacji, gdy zamówienie publiczne ma wartość przekraczającą progi unijne instytucje zamawiające ze wszystkich państw Unii Europejskiej zobowiązane są do publikacji ogłoszenia o zamówieniu w unijnym portalu Tenders Electronic Daily (TED).
W celu określenia wymagań stawianym podmiotom biorącym udział w zagranicznych przetargach, możliwe jest skorzystanie z wyszukiwarki e-Certis do porównania zakresów wybranych dokumentów wydawanych w różnych krajach.
Zgodnie z art. 25 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, w zakresie określonym w odpowiednich aktach i umowach międzynarodowych, którymi związana jest Unia, instytucje zamawiające przyznają robotom budowlanym, dostawom, usługom i wykonawcom sygnatariuszy wspomnianych umów i Porozumienia w sprawie zamówień rządowych i dwustronne umowy o wolnym handlu z rozdziałami dotyczącymi zamówień publicznych traktowanie nie mniej korzystne niż traktowanie przyznane robotom budowlanym, dostawom, usługom i wykonawcom Unii. Zatem wykonawcy z państw trzecich, które nie zawarły żadnej umowy przewidującej otwarcie unijnego rynku zamówień publicznych, nie mają zapewnionego udziału w procedurach udzielania zamówień publicznych w UE i mogą zostać z nich wykluczeni.
Kancelaria KBZ świadczy obsługę prawną w zakresie zamówień publicznych, między innymi w przygotowaniu ofert, jak również w nadzorze nad przebiegiem i realizacją zamówień publicznych.
Jeżeli szukają Państwo wsparcia prawnego w przedstawionych powyżej sprawach, zapraszamy do kontaktu.