
Wejście w życie nowych ustaw a zmiany w outsourcingu pracowniczym
W dniu 12 maja 2025 r. zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw dwie istotne ustawy wpływające na korzystanie z outsourcingu, a mianowicie:
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP oraz
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.
Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany dotyczące outsourcingu wynikające z powyższych ustaw:
- Nowa przesłanka odmowy wydania zezwolenia na prace dla cudzoziemca
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom, odmowa wydania zezwolenia na pracę następuje w przypadku, gdy cudzoziemiec miałby świadczyć pracę na rzecz osoby trzeciej, a jego pracodawcą nie byłaby agencja pracy tymczasowej działająca zgodnie z przepisami prawa polskiego. Przepis ten znajduje również zastosowanie przy udzielaniu zezwoleń na pobyt czasowy i pracę.
Powyższe zmiany istotnie wpłyną na outsourcing pracowniczy – w zakresie w jakim mówimy
o outsourcingu usług (nie wpłyną one natomiast na korzystanie z pracy tymczasowej). Warto zaznaczyć, że ten model zatrudnienia był coraz częściej kwestionowany przez urzędy wojewódzkie oraz urzędy pracy, co należy uznać za jedną z przyczyn ustawowej interwencji.
Wprowadzona zmiana może rodzić trudności interpretacyjne, w zakresie oceny czy praca cudzoziemca będzie faktycznie wykonywana na rzecz osoby trzeciej – co może być problematyczne do jednoznacznego ustalenia na etapie rozpoznania wniosku o udzielenie zezwolenia.
- Sankcje za nieprawidłowe powierzenie pracy cudzoziemcom
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom przewiduje sankcje za nieprawidłowe powierzenie pracy cudzoziemcom, a mianowicie:
- karę grzywny nie niższą niż 6.000 zł– dla podmiotu, który powierza pracę cudzoziemcowi skierowanemu do pracy przez podmiot niebędący agencją zatrudnienia,
- karę grzywny nie niższą niż 3.000 zł – dla podmiotu, który, powierzając pracę cudzoziemcowi, kieruje go do wykonywania zadań na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu, na podstawie innej niż umowa o pracę tymczasową.
Patrząc na powyższe należy wskazać, iż przepisy przewidują sankcje nie tylko dla podmiotów, które kierują cudzoziemców do pracy u innych podmiotów na innej podstawie niż umowa w sprawie pracy tymczasowej, ale także dla podmiotów korzystających z pracy cudzoziemców skierowanych przez podmioty niebędące agencjami pracy tymczasowej.
Na obecnym etapie dopuszczalną i bezpieczną alternatywą dla modelu outsourcingu pracowniczego może być zatrudnianie cudzoziemców za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.
- Ograniczenia dotyczące prowadzenia działalności przez agencje zatrudnienia
W tym miejscu należy jednak zwrócić szczególną uwagę na art. 305 ust. 3 ustawy o rynku pracy
i służbach zatrudnienia zgodnie, z którym prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, jest możliwe po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usługi, która wypełnia przesłanki nakazujące dokonanie wpisu do ww. rejestru.
Powyższy przepis wprowadza znaczne ograniczenie prowadzenia działalności przez agencje zatrudnienia, ponieważ wskazane agencje nie będą mogły pośredniczyć w zatrudnianiu cudzoziemców, jeżeli działają one na rynku krócej niż 2 lata, a co za tym idzie niniejsza regulacja utrudni przekształcanie obecnie istniejących podmiotów, w których działa outsourcing pracowniczy, we wskazane agencje.
Najbliższy czas będzie wyzwaniem dla podmiotów opierających swoje funkcjonowanie na outsourcingu pracowniczym, a nadchodzące miesiące pokażą, jakie stanowisko wobec tego modelu przyjmą organy administracji oraz doktryna i orzecznictwo.
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w zakresie analizy dokumentacji, opracowania zgodnych
z prawem rozwiązań bądź mają Państwo wątpliwości, czy stosowane przez Państwa rozwiązania są zgodne z nowymi regulacjami, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Joanna Czajor
Email: jczajor@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts

Wejście w życie nowych ustaw a zmiany w outsourcingu pracowniczym
W dniu 12 maja 2025 r. zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw dwie istotne ustawy wpływające na korzystanie z outsourcingu, a mianowicie: ustawa z dnia...

Jak członkowie zarządu mogą uniknąć ryzyka posądzenia o udział w karuzelach VAT?
Karuzele VAT to jedno z najpoważniejszych zagrożeń podatkowych dla przedsiębiorców. Nawet nieświadomy udział w takiej strukturze może skutkować dotkliwymi...