Design view i google grafika – czyli jak zbadać czy wzór przemysłowy jest nowy?
W praktyce prawniczej często zdarza się, że nawet najbardziej popularne produkty, cieszące się monopolową pozycją na rynku, mogą zostać unieważnione ze względu na kwestie związane z ich wzorem przemysłowym. Przypadki takie ilustrują jak istotne jest odpowiednie zabezpieczenie prawne i staranne zbadanie potencjalnych konfliktów już na etapie rejestracji wzoru.
Jedną z najczęstszych oraz najskuteczniejszych podstaw unieważnienia wzoru przemysłowego jest brak spełniania przesłanek nowości i indywidualnego charakteru. W praktyce oznacza to, że wzór, aby być uznany za prawomocny, musi być zarówno nowy jak i posiadać cechy wyróżniające go od wcześniej znanych wzorów.
Zanim podejmie się więc decyzję o zarejestrowaniu wzoru przemysłowego, zaleca się przeprowadzenie wnikliwego badania w celu oceny, czy spełnione są te kluczowe przesłanki. Poprzez świadome i staranne działania w tym zakresie, przedsiębiorcy mogą skutecznie zabezpieczyć swoje prawa własności intelektualnej i uniknąć niepożądanych konsekwencji prawnych.
Warto podkreślić, że wzory przemysłowe są ograniczone do cech dekoracyjnych produktu lub jego elementów. W związku z tym, badanie konfliktów z wcześniej upublicznionymi wzorami wymaga przeprowadzenia szczegółowego wyszukiwania wizualnego, mającego na celu identyfikację ewentualnych podobieństw. Niniejszy artykuł stawia sobie za cel przybliżenie oraz omówienie podstawowych metod badania nowości i indywidualnego charakteru wzoru przemysłowego.
Co oznacza nowość wzoru przemysłowego?
Nowość wzoru przemysłowego oznacza, że wzór musi być nowy w momencie jego zgłoszenia do ochrony. Innymi słowy, wzór musi różnić się od wszystkich wcześniej dostępnych wzorów. Przykładowo zaprojektowanie nowego modelu zegarka, który ma unikalny kształt tarczy oraz nietypowe wskazówki. Taki wzór jest nowy, ponieważ nie ma podobnego na rynku.
Co oznacza indywidualny charakter wzoru przemysłowego?
Indywidualny charakter wzoru przemysłowego oznacza, że wzór musi mieć wystarczający stopień oryginalności, aby móc odróżnić go od innych wzorów, które były znane wcześniej. Innymi słowy, wzór musi posiadać cechy, które dostatecznie wyróżniają go na tle innych dostępnych wcześniej na rynku wzorów. Przykładowo zaprojektowanie nowego modelu krzesła, które ma wyjątkowy kształt oparcia oraz charakterystyczne zdobienia na nogach. Te unikalne cechy wyróżniają wzór od innych krzeseł na rynku.
Skąd mam wiedzieć, czy wzór jest nowy?
Oczywiście największą pewność mamy wówczas, gdy dany wzór został zaprojektowany przez niezależnego projektanta, który kierował się wyłącznie inwencją twórczą. Często jednak zdarza się, że nie mamy pewności co do oryginalności wzoru albo nie wiemy czy wzór nie był zbyt mocno inspirowany innym wzorem. Wówczas z pomocą przychodzą nam dwa przydatne narzędzia:
- Design view
DesignView zapewnia dostęp do bazy danych zarejestrowanych wzorów EUIPO wraz z bazami danych innych rejestrów krajowych. Warto przeszukać tę bazę danych w poszukiwaniu wzorów, które mogłyby wchodzić w konflikt ze zgłaszanym wzorem. Urząd codziennie aktualizuje informacje na temat wzorów, terytorium na którym są chronione oraz ich właściciela. Design view dostępne jest pod adresem https://www.tmdn.org/tmdsview-web/#/dsview .
Gdy znajdziemy się już na stronie to zaraz pod paskiem wyszukiwania znajdziemy pole służące do wprowadzenia zdjęcia/obrazu badanego wzoru.
Po wprowadzeniu wzoru i kliknięciu przycisku „wyszukaj” wyświetli się tam lista zarejestrowanych podobnych wzorów poczynając od wzoru, które algorytm uznał za najbardziej podobny do wyszukiwanego wzoru.
Jakość przesłanych obrazów może poważnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania. Zaleca się przesyłanie obrazów z neutralnym tłem. Cienie, zakłócenia obrazu i wszelkie inne elementy mogą przeszkadzać w uzyskaniu najlepszych możliwych wyników wyszukiwania.
- Wyszukiwanie obrazu w google grafika
Wyszukiwarka Google dostarcza nam szybkie i proste narzędzie do wyszukiwania także za pomocą obrazu. Na głównej stronie wyszukiwarki google.pl lub google.com znajdziemy ikonkę, która umożliwia wrzucenie zdjęcia wzoru przemysłowego, który chcemy wyszukać:
Po kliknięciu przycisku szukaj wyszukiwarka w ciągu kilku sekund zidentyfikuje i wskaże wszystkie identyczne lub podobne obrazy, do obrazu zawierającego badany przez nas wzór.
Jak ocenić czy wzór jest podobny do wcześniej ujawnionych wzorów?
Po znalezieniu wzorów podobnych do tego, który zamierzamy zgłosić, konieczne jest dokładne zbadanie stopnia podobieństwa w konkretnym kontekście, aby ocenić, czy istnieje ryzyko braku nowości lub braku indywidualnego charakteru. Warto zauważyć, że im subtelniejsze są różnice między porównywanymi wzorami, tym trudniejsze staje się właściwe oszacowanie sytuacji, często wymagające kompleksowej analizy przeprowadzonej przez eksperta.
W kontekście oceny indywidualnego charakteru warto podkreślić, że ustawodawca wskazuje, iż ogólne wrażenie wywołane przez nowy wzór na poinformowanym użytkowniku musi być różne od ogólnego wrażenia wywołanego przez wcześniej udostępniony wzór. Ocena tego charakteru obejmuje także stopień swobody twórcy przy opracowywaniu wzoru.
Dlatego też, przy prowadzeniu takiej oceny, istotne jest, aby mieć na uwadze wszystkie istotne czynniki oraz skorzystać z fachowej pomocy, aby podjąć odpowiednie decyzje dotyczące zgłoszenia i ochrony wzoru przemysłowego. Ostateczna ocena wymagać będzie analizy wszystkich istotnych aspektów i kontekstów, aby zapewnić skuteczną ochronę praw własności intelektualnej.
Wnioski i rekomendacje
Należy pamiętać, że bez znaczenia dla uznania braku nowości lub indywidualnego charakteru jest okoliczność, czy wcześniejszy wzór jest zarejestrowany czy że został on opublikowany na innym terytorium. Zdjęcie naszego produktu wykonane przez osobę trzecią na odległej wyspie, jak na przykład Fidżi, mogłoby potencjalnie stanowić podstawę do unieważnienia wzoru zgłoszonego na terytorium Unii Europejskiej, nawet jeśli zostało wykonane dzień przed zgłoszeniem.
Wyniki badania wzoru pozwalają wnioskodawcy ocenić czy wzór nie pojawił się już wcześniej na rynku. Dlatego pamiętaj – jeśli chcesz być pewny stabilnej ochrony dla swojego wzoru – wykonaj badanie nowości. W razie czego można przecież zmodyfikować wzór.
W razie pytań skontaktuj się ze mną:
Źródło grafiki:https://www.flickr.com/photos/pinodita/7985043419
Latest Posts
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...
Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia...