Jak zarejestrować opisowy znak towarowy?
W mojej praktyce często spotykam się z klientami, którzy pragną zarejestrować znak towarowy, składający się z elementów czysto opisowych. Przykłady takich nazw to “Extraerdent” dla usług stomatologicznych, “Prosolar” dla paneli fotowoltaicznych, “pizzaportal24” dla portalu z pizzą, “Milutka” czy “Supertech”.
Zgodnie z artykułem 7 Rozporządzenia 2017/1001 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej: „właściwy urząd może odmówić rejestracji zgłoszeń znaków towarowych, które opierają się wyłącznie na oznaczeniach lub wskazówkach używanych w handlu do opisywania cech towarów lub usług, takich jak ich rodzaj, jakość, ilość, przeznaczenie, wartość, pochodzenie geograficzne lub czas produkcji”.
Zazwyczaj odradzam rejestrację tego typu znaków, jednak wielu klientów jest silnie przywiązanych do swojej nazwy i przekonanych o jej potencjale marketingowym. Moją rolą jest wówczas znalezienie sposobu na ich zarejestrowanie.
Pomocą w tym może być dodanie elementów graficznych do znaku towarowego. Nie każdy element graficzny spełni jednak to zadanie. Stylizacja i elementy graficzne muszą mieć wyraźny, odróżniający charakter. Elementy graficzne nie powinny także zbyt dosłownie odzwierciedlać opisowego znaku, np. przedstawiając wizerunek ryby dla towaru typu sardynki. Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej udostępnił przydatne wskazówki w tym zakresie.
Przykłady znaków charakterze odróżniającym:
Przykłady znaków pozbawionych charakteru odróżniającego:
Źródło: https://guidelines.euipo.europa.eu/1916976/1865662/wytyczne-dot–znakow-towarowych/4-2-2-elementy-graficzne–elementy-s%C5%82owne-i-dodatkowe-elementy-graficzne-
Krótko mówiąc, istotne jest, aby element graficzny z powodu jego formy, rozmiaru lub rozmieszczenia był dostatecznie wyróżniający się. Warto skorzystać z usług projektanta graficznego, który pomoże stworzyć unikalny element graficzny, taki jak abstrakcyjne wzory, symbole lub ikony związane z branżą lub charakterem produktu/usługi. Powinny one harmonijnie współgrać z opisowym tekstem znaku towarowego.
Należy pamiętać, że skuteczne zarejestrowanie znaku towarowego składającego się z elementów opisowych nie zapewni jego pełnej ochrony. Odróżniającą moc znaku zapewniać będzie jedynie obecność elementu graficznego i to on wyznaczać będzie zakres ochrony znaku. W związku z tym warto zastanowić się, czy faktycznie chcemy chronić nazwę, której ochrona może być trudna do egzekwowania. Może lepiej poszukać bardziej abstrakcyjnej nazwy lub takiej, która zawiera pewną formę modyfikacji elementów opisowych. Taka marka na pewno zyska na sile.
W razie pytań skontaktuj się ze mną:
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...