
Podatek od sprzedaży detalicznej 16 marca 2021 r. uznany przez TSUE za zgody z prawem unijnym
Szanowni Państwo,
Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (dalej: Ustawa), której przepisy do stycznia 2021 pozostawały zawieszone ze względu na spór przed Sądem Unii Europejskiej pomiędzy Polską a Komisją Europejską (KE). Komisja Europejska uznała podatek od sprzedaży detalicznej za pomoc państwa względem małych przedsiębiorców niezgodną z zasadami rynku wewnętrznego Unii Europejskiej i w konsekwencji nakazała władzom polskim niezwłoczne zawieszenie stosowania przepisów uchwalonej ustawy.
Zgodnie z przepisami Ustawy, sprzedaż detaliczna obejmuje dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej zarówno w lokalu jak i poza lokalem przedsiębiorstwa, także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej (art. 3 pkt. 5 Ustawy). Podstawę opodatkowania stanowi osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł. Zgodnie z art. 8 Ustawy, z chwilą osiągnięcia w danym miesiącu przychodu przekraczającego 17 000 000 zł powstaje obowiązek podatkowy, który dotyczy przychodu powyżej tej kwoty osiągniętego od tej chwili do końca miesiąca. Ustawa ustanawia dwie stawki podatku: 0,8% w części, w jakiej podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 170 000 000 zł oraz 1,4% w części, w jakiej podstawa opodatkowania przekracza kwotę 170 000 000 zł.
Formalne postępowanie wyjaśniające przeciwko Polsce zostało wszczęte przez Komisję Europejską decyzją z dnia 19 września 2016 r. (decyzja o wszczęciu postępowania), a następnie zakończone decyzją z dnia 30 czerwca 2017 r. (decyzja końcowa), w której uznano, że podatek od sprzedaży detalicznej jako podatek progresywny stanowi pomoc państwa niezgodną z rynkiem wewnętrznym UE. Komisja uznała, że wskutek uchwalenia ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, przedsiębiorstwa osiągające niższe przychody były korzystniej traktowane na gruncie podatkowym w porównaniu z innymi przedsiębiorstwami zobowiązanymi do zapłaty tego podatku. Komisja wskazała też, że rezygnacja z równego opodatkowania skutkuje przeniesieniem zasobów państwowych na rzecz przedsiębiorstw, którzy płacą podatki wg mniejszej stawki.
Rząd polski zgodnie z nakazem Komisji zawiesił stosowanie przepisów ustawy, równolegle wnosząc do Sądu skargę o stwierdzenie nieważności decyzji o wszczęciu postępowania.
W decyzji końcowej Komisja argumentowała, że przedsiębiorcy działający w strukturze franczyzy będą uprzywilejowani względem zintegrowanych struktur dystrybucji, gdyż przychód dzieli się na wszystkich franczyzobiorców, a w strukturach zintegrowanych przychód ustala się w ujęciu globalnym.
Rząd Polski w dniu 13 września 2017 r. wniósł skargę o stwierdzenie nieważności decyzji końcowej, wskazując, że podatek od sprzedaży detalicznej „służy podwójnemu celowi, jakim jest zapewnienie państwu wpływów podatkowych i jednocześnie sprawiedliwe rozłożenie obciążeń podatkowych pomiędzy podatników stosownie do ich zdolności świadczenia, zgodnie z logiką redystrybucji, co również będzie się przyczyniać do zapewnienia wpływów podatkowych”.
W wyroku z 16 maja 2019 r. Sąd stwierdził nieważność decyzji wszczynającej postępowanie oraz decyzji końcowej Komisji ze względu na istnienie błędu w kwalifikacji prawnej podatku od sprzedaży detalicznej jako pomocy państwa. Jednocześnie Sąd stwierdził nieważność zawartego w pierwszej decyzji nakazu zawieszenia stosowania stawek podatku od sprzedaży detalicznej, ponieważ taki nakaz zakłada, że środek państwowy, którego on dotyczy, został słusznie zakwalifikowany jako nowa niezgodna z prawem pomoc, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca. Sąd uwzględnił więc obie skargi wniesione przez Rzeczpospolitą Polskę i obciążył Komisję kosztami poniesionymi przez Polskę.
W odpowiedzi Komisja Europejska wniosła odwołanie od wyroku Sądu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). W wyroku z dnia 16 marca 2021r. TSUE podzielił argumentację Sądu i w całości oddalił odwołanie stwierdzając, że „Komisja nie wykazała, że ten progresywny charakter stawek, przyjęty przez polskiego ustawodawcę przy skorzystaniu z uprawnień dyskrecjonalnych przysługujących mu w ramach jego autonomii podatkowej, został pomyślany w sposób oczywiście dyskryminujący w celu obejścia wymogów wynikających z prawa Unii w dziedzinie pomocy państwa.” Tym samym Trybunał uznał polski podatek od sprzedaży detalicznej za zgodny z unijnymi zasadami rynku wewnętrznego.
W konsekwencji powyższego wyroku przepisy Ustawy, jako zgodne z prawem UE, stosuje się do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od 1 stycznia 2021 r. Od tej daty podatnicy – sprzedawcy detaliczni – zobowiązani są do uiszczania podatku od sprzedaży detalicznej odpowiednio w wysokości 0,8% lub 1,4% nadwyżki przychodów ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 000 000 zł.
Podatnicy zobowiązani są, bez wezwania właściwego organu podatkowego, do składania deklaracji podatkowych oraz obliczania i wpłacania podatku od sprzedaży detalicznej za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
Upadłość Cinkciarz.pl – co dalej z jednym z największych kantorów internetowych w Polsce?
Sąd Rejonowy w Zielonej Górze ogłosił 27.10.2025 r. upadłość spółki Cinkciarz.pl i wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zaspokojenie wierzycieli...
