Rozszerzenie kompetencji Prezesa UOKiK
Szanowni Państwo
Rada Ministrów zapowiada nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Termin przyjęcia projektu przez Sejm planowany jest jeszcze na ten rok.
Celem planowanych zmian jest rozszerzenie kompetencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o uprawnienia dotyczące m.in. stron internetowych prowadzonych przez przedsiębiorców.
Zmiana obowiązującej ustawy wynika z konieczności wdrożenia rozporządzenia nr 2017/2394 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów (rozporządzenie CPC), przyznającego organom odpowiedzialnym za ochronę praw konsumentów pewne kompetencje oraz instrumenty ochrony konkurencji i konsumentów. Nowelizacja ustawy – zgodnie z uzasadnieniem projektu – ma na celu uzupełnienie istniejących już kompetencji Prezesa UOKiK.
Należy podkreślić, że Prezes UOKIK już w chwili obecnej posiada większość uprawnień przewidzianych w rozporządzeniu CPC, takich jak możliwość nakładania kar za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, wydawanie decyzji tymczasowych, możliwość wystąpienia o informacje i dokumenty od przedsiębiorcy, podjęcie czynności zmierzających do zakupu bez ujawnienia tożsamości, a także przeprowadzenie kontroli u przedsiębiorcy.
Art. 49a projektowanej ustawy rozszerzy uprawnienia Prezesa UOKiK przede wszystkim o cztery kluczowe kompetencje:
- zwiększenie uprawnień w zakresie dostępu do informacji od publicznego organu, podmiotu lub agencji krajowych, np.:
- śledzenie przepływów środków finansowych i danych,
- potwierdzenie informacji o rachunkach bankowych i własności stron internetowych;
- uprawnienie do nabywania towarów lub usług z wykorzystaniem możliwości przedstawienia się jako inna osoba/ukrycia tożsamości;
- uprawnienia w zakresie interfejsu internetowego, czyli m.in.:
- prawo do nakazania usunięcia treści lub ograniczenia dostępu do strony internetowej (tzw. blokowanie stron internetowych),
- nakazanie umieszczenia ostrzeżenia dla konsumentów na stronie internetowej przedsiębiorcy,
- nakazanie usunięcia domen internetowych;
- rozszerzenie instytucji przeszukania – także w postępowaniu konsumenckim.
W razie stwierdzenia, iż dana strona internetowa narusza prawa konsumenta, Prezes UOKiK będzie mógł zablokować do niej dostęp, a dopiero w ostateczności – nakazać usunięcie domeny. Oznacza to nadanie szefowi UOKiK kompetencji do decydowania o treściach udostępnianych w Internecie.
Ponadto rozszerzenie kompetencji organu ochrony konsumentów pozwoli na pozyskanie materiału dowodowego, do którego Prezes UOKiK miał do tej pory ograniczony dostęp.
Nowe uprawnienia Prezes UOKiK będzie mógł realizować albo samodzielnie albo przy współpracy z innymi organami takimi jak Policja czy Krajowa Administracja Skarbowa poprzez „zlecanie” im realizacji określonych zadań. Ponadto inne organy państwa, takie jak Policja i ABW, będą mogły pomagać Prezesowi UOKiK w pozyskiwaniu materiału dowodowego.
W zakresie projektowanych zmian istotne są przepisy dotyczące narzędzi wprowadzonych w celu wykrywania naruszeń w Internecie. Do tej pory działania Prezesa UOKiK w zakresie naruszeń praw konsumentów w Internecie podejmowane były na podstawie art. 14 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Wprowadzane zmiany będą stanowić samoistną podstawę prawną, która w założeniu pozwoli na ściganie nadużyć w przestrzeni internetowej.
Warto zauważyć, że Prezesowi UOKiK będzie przysługiwało prawo do podjęcia działań wobec przedsiębiorców w zakresie ochrony konkurencji i konsumentów bez wszczynania postępowania. Jeżeli przedsiębiorca się sprzeciwi, Prezes UOKiK będzie uprawniony do wydania decyzji. Nowela wprowadza jednak instrumenty gwarantujące ochronę praw przedsiębiorców w postaci możliwości zaskarżenia decyzji tymczasowej do sądu bądź uzyskania zgody Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (SOKiK) na realizację poszczególnych kompetencji. Pomimo tych mechanizmów decyzjom Prezesa będzie można nadać rygor natychmiastowej wykonalności.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
Zmiany w PKD od 1 stycznia 2025 roku
W maju 2022 roku Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego zatwierdził nową klasyfikację NACE rev. 2.1, która uwzględnia zmiany wynikające z...
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...