Zamówienia publiczne elektronicznie?
Dnia 18 października 2018 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniającą ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 1603) przewidujące pełną elektronizację postępowań w przedmiocie udzielania zamówień publicznych.
W przypadku zamówień, których wartość jest równa lub przekracza progi unijne zmiany obowiązują już od dnia 18 października 2018 r., natomiast w przypadku postępowań o wartości niższej niż progi unijne – termin wejścia w życie zmian przesunięto na dzień 1 stycznia 2020 r.
Zmiany przewidują, że uczestnicy postępowań w sprawie udzielenia zamówień publicznych mają obowiązek porozumiewania się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Obecnie trwają prace nad stworzeniem centralnej Platformy e-Zamówień i Portali e-Usług prowadzone przez Urząd Zamówień Publicznych, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Ministerstwo Cyfryzacji. Przed umożliwieniem pełnego z nich korzystania, zostanie udostępniony miniportal e-Zamówień dla komunikacji elektronicznej między zamawiającym i wykonawcami, w szczególności składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczeń, w tym jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Miniportal będzie rozwiązaniem tymczasowym, do momentu wdrożenia modelu docelowego.
Do wprowadzenia powyższych zmian zobowiązuje polskiego ustawodawcę unijna dyrektywa ws. zamówień publicznych. Korzystanie z platformy e-Zamówień będzie co do zasady obowiązkowe, choć w określonych przypadkach możliwe będzie odstępstwo od tej reguły np. gdy ze względu na wyspecjalizowany charakter zamówienia użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji, bądź też ze względu na ochronę informacji szczególnie wrażliwych. Na platformie nie będą bowiem przetwarzane informacje oznaczone klauzulą tajności. Platforma nie będzie też obsługiwała komunikacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą polegającej na wyjaśnieniach, zapytaniach o specyfikację istotnych warunków zamówienia oraz treść ofert.
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...