
Zmiana sytuacji prawnej zamawiających i wykonawców jako stron umowy o zamówienie publiczne w oparciu o nowe przepisy prawa zamówień publicznych i ustawy COVID-19
Szanowni Państwo,
Ustawą z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374) (dalej: ustawa COVID-19) ustawodawca wprowadził do porządku prawnego nowe rozwiązania dotyczące zamówień publicznych. Mając ponadto na uwadze, że 1 stycznia br. weszła w życie Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa p.z.p.), zauważyć trzeba, że sytuacja stron umów o zamówienia publiczne uległa istotnym zmianom, których warto być świadomym.
Okoliczności powodujące zmiany w umowie
Zgodnie z treścią art. 15r ustawy COVID-19:
Strony umowy w sprawie zamówienia publicznego zobowiązane są do niezwłocznego, wzajemnego informowania się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Do ww. informacji strony dołączają oświadczenia lub dokumenty, które mogą dotyczyć w szczególności:
- nieobecności pracowników uczestniczących w realizacji zamówienia;
- decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności;
- poleceń lub decyzji wydanych przez wojewodów, ministra właściwego do spraw zdrowia lub Prezesa Rady Ministrów, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;
- wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów;
- trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych;
- innych okoliczności, które uniemożliwiają bądź w istotnym stopniu ograniczają możliwość wykonania umowy;
W przypadku stwierdzenia, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 wpływają na należyte wykonanie zamawiający zobowiązany jest, w uzgodnieniu z wykonawcą, do wprowadzenia zmian w umowie – podkreślić należy, że w przypadku gdy okoliczności mogą potencjalnie mieć wpływ na wykonanie przedmiotu umowy, zamawiającemu przysługuje w tej kwestii uprawnienie. Zmiana ta dokonywana jest na podstawie art. 455 ust. 1 pkt 4 ustawy p.z.p. i dotyczyć może w szczególności:
- zmiany terminu wykonania umowy lub jej części;
- czasowego zawieszenia wykonywania umowy lub jej części;
- zmiany sposobu wykonywania dostaw, usług lub robót budowlanych;
- zmiany zakresu świadczenia wykonawcy i odpowiadającego jej wynagrodzenia;
– o ile wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy.
Istotnym jest, że zapis o wzroście wynagrodzenia, zawarty w art. 15r ust. 4 ustawy COVID-19 nie odnosi się tylko do wyliczenia dokonanego tam przez ustawodawcę. Oznacza to, że zmiana wynagrodzenia w umowie dopuszczalna jest nie tylko w wymienionych w przepisie sytuacjach, ale także we wszystkich innych okolicznościach, które zakwalifikować można do wprowadzonej tam klauzuli „w szczególności”.
Zakaz dochodzenia kar umownych
Temat ten, wprowadzony art. 15r1 ustawy COVID-19, został już szeroko omówiony w osobnym artykule, który znaleźć można pod adresem [_]
Wyłączenie naruszenia dyscypliny finansów publicznych
Zgodnie z art. 15s ustawy COVID-19 nieustalenie lub niedochodzenie od strony umowy należności powstałych w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy na skutek okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 nie stanowi już naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Przepis dotyczy sytuacji, w której należność już powstała (została ustalona, wynika wprost z przepisu prawa lub z umowy), a obowiązkiem zamawiającego jest dążenie do jej wyegzekwowania, bowiem działanie odmienne stanowiłoby delikt dyscyplinarny wynikający z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Wprowadzone rozwiązanie niewątpliwie stanowi wyciągnięcie ręki w stronę wykonawców, znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej w związku z wystąpieniem COVID-19. Stanowi ono również czynnik stabilizujący sytuację prawną zamawiających, którzy analizując możliwość skorzystania z rozwiązań zawartych w ustawie COVID-19, będą mieć pewność, że ich działania nie pociągną za sobą negatywnych konsekwencji.
Wyłączenie popełnienia przestępstwa niegospodarności
Art. 15t ustawy COVID-19 przewiduje wyłączenie odpowiedzialności karnej za przestępstwo niegospodarności (art. 296 § 1-4 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny), co ma na celu umożliwienie utrzymania umowy w sprawie zamówienia publicznego pomimo wystąpienia negatywnych skutków związanych z COVID-19. Oznacza to, że w przypadku zmiany umowy zgodnie z art. 15r ust. 4 ustawy COVID-19, lub wystąpienia okoliczności wymienionych w art. 15r ust. 1 ustawy COVID-19 zamawiający nie jest zobowiązany do dochodzenia od drugiej strony należności wynikających z umowy nawet jeżeli takie zachowanie spowoduje szkodę majątkową dla podmiotu, którego sprawami majątkowymi zamawiający się zajmuje.
Obowiązek dokonywania płatności wynagrodzenia w częściach lub udzielania zaliczek przez zamawiających
Instytucja wprowadzona w art. 443 ustawy p.z.p. ma na celu ochronę interesów wykonawców oraz poprawę ich płynności finansowej podczas realizacji zamówienia. Zgodnie z przepisem, w przypadku umów zawieranych na okres dłuższy niż 12 miesięcy zamawiający zobowiązany jest do wypłacania wynagrodzenia w częściach, po wykonaniu części umowy, lub do udzielania zaliczki na poczet wykonania zamówienia. Ustalenie wysokości kwoty wymaganej po wykonaniu każdej z części umowy pozostaje w kwestii stron, ustawodawca zaznacza jednak, że wartość procentowa ostatniej części nie może wynosić więcej niż 50% należnego wynagrodzenia. W praktyce oznacza to, że już w trakcie prac wykonawca otrzyma co najmniej połowę swojego wynagrodzenia. Stanowi to niejako zabezpieczenie finansowe wykonawców przyznane im jeszcze w trakcie realizacji prac.
Zmiany dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy
Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. Nowa ustawa p.z.p. wprowadza do tej instytucji pewne zmiany względem jej poprzedniego kształtu. Najważniejszą z nich jest zmniejszenie maksymalnej wartości zabezpieczenia do 5% ceny całkowitej podanej w ofercie, co szczegółowo wyrażone jest w art. 452 ustawy p.z.p. W obecnym stanie prawnym, ustalenie zabezpieczenia w wysokości wyższej niż 5% możliwe jest wyjątkowo, z zastrzeżeniem tego w umowie, gdy jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia (w tym przypadku maksymalna wartość wynosi 10% ceny całkowitej). Nową instytucją w zakresie zabezpieczenia jest natomiast uregulowany w art. 453 ustawy p.z.p. częściowy zwrot zabezpieczenia. Zgodnie z ww. przepisem można go zastosować po wykonaniu części zamówienia, w przypadku, gdy strony przewidziały taką możliwość w dokumentach zamówienia.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
Upadłość Cinkciarz.pl – co dalej z jednym z największych kantorów internetowych w Polsce?
Sąd Rejonowy w Zielonej Górze ogłosił 27.10.2025 r. upadłość spółki Cinkciarz.pl i wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zaspokojenie wierzycieli...
