Planowane zmiany zasad zatrudniania cudzoziemców
Zgodnie z najnowszą wersją projektu ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 14 sierpnia 2024 r., planowane są istotne zmiany w zakresie zasad zatrudniania cudzoziemców.
Jedną z najważniejszych zmian będzie nowy katalog przesłanek wydania zezwolenia na pracę. Poprzednia wersja projektu nie wskazywała rodzaju umowy łączącej cudzoziemca z polskim podmiotem powierzającym pracę, zgodnie zaś z założeniami najnowszego projektu – musi to być umowa o pracę. Ogranicza to możliwość zatrudnienia cudzoziemców w oparciu o umowy cywilnoprawne.
Projekt ustawy przewiduje wyjątki od zasady obowiązku zawarcia umowy o pracę, jeżeli cudzoziemiec:
- pełni funkcję w zarządach osób prawnych wpisanych do KRS lub spółek w organizacji;
- reprezentuje lub prowadzi sprawy spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej;
- pełni funkcję prokurenta przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przedsiębiorców KRS.
Podobną konstrukcję wprowadzono do katalogu przesłanek rejestracji oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi – również w tym przypadku konieczne będzie zawarcie umowy o pracę.
Nową przesłanką udzielenia zezwolenia na pracę będzie powierzenie pracy w wymiarze czasu pracy nie niższym niż 1/4 pełnego wymiaru czasu pracy i nie wyższym niż pełny wymiar czasu pracy.
Ponadto, doprecyzowano przepis określający wysokość wynagrodzenia cudzoziemca – nie może być ono niższe niż minimalne wynagrodzenie, a także niższe niż wynagrodzenie pracowników wykonujących pracę na porównywalnym stanowisku.
Dodatkowo, planowane jest utworzenie bazy wynagrodzeń, która pozwoli na wiarygodną ocenę, czy wynagrodzenie proponowane cudzoziemcowi jest porównywalne do wynagrodzeń oferowanych na lokalnym rynku pracy.
Istotnym z punktu widzenia pracodawców jest także obowiązek dotyczący tłumaczenia umowy o pracę. Zgodnie z art. 5 projektu ustawy, podmiot powierzający jest zobowiązany do przedstawienia cudzoziemcowi treści umowy na piśmie w języku dla niego zrozumiałym przed podpisaniem umowy – wymóg ten obowiązuje również teraz. Dokument ten należy przechowywać przez okres 2 lat od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek prawny uległ rozwiązaniu lub wygasł. Jeżeli umowa jest sporządzona w języku obcym, pracodawca jest zobowiązany do przechowywania tłumaczenia przysięgłego tej umowy na język polski przez taki sam okres.
Zgodnie z brzmieniem najnowszego projektu, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszam do kontaktu.
Anna Janosz
Email: ajanosz@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...
Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia...