Doręczenia elektroniczne
Szanowni Państwo,
1 lipca 2021 r. wejdzie w życie ustawa z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. 2020 poz. 2320, dalej: ustawa). Ustawa ma na celu wprowadzenie systemu doręczeń elektronicznych jako domyślnej formy komunikacji między podmiotami sektora publicznego a podmiotem niepublicznym. Z e-doręczeń będą mogły korzystać zarówno osoby fizyczne jak i prawne. Docelowo e-doręczenia mają być stosowane również postępowaniach sądowych i sądowoadministracyjnych.
Zgodnie z ustawą, podmiot publiczny będzie doręczał korespondencję przy pomocy publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej świadczonej przez operatora wyznaczonego. Wykorzystanie tych dwóch metod komunikacji między stronami będzie tak samo skuteczne prawnie jak wysłanie tradycyjnego listu poleconego.
Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego
Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, zgodnie z art. 2 pkt. 8 ustawy o doręczeniach elektronicznych, oznacza usługę umożliwiającą przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany.
Podmioty, które zdecydują się na wpisanie adresu do doręczeń elektronicznych do bazy adresów elektronicznych, będą podmiotami względem których stosowane będą e-doręczenia bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń.
Publiczna usługa hybrydowa
Publiczna usługa hybrydowa została uregulowana w ustawie, aby umożliwić komunikację podmiotów publicznych z osobami, które posiadają adres doręczeń elektronicznych, ale zdecydowały o nieumieszczaniu go w bazie adresów elektronicznych oraz z osobami, które w ogóle nie posiadają adresu doręczeń elektronicznych. Zgodnie z art. 2 pkt. 7 ustawy oznacza usługę pocztową świadczoną przez operatora wyznaczonego polegającą na odpłatnym przesyłaniu przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej i jeżeli nadawcą przesyłki listowej jest podmiot publiczny.
Realizacja publicznej usługi hybrydowej będzie polegała na przekształceniu dokumentu elektronicznego nadanego przez podmiot publiczny w przesyłkę listową w celu doręczenia go do adresata. Przekształcenie odbywa się w sposób zautomatyzowany, zapewniający ochronę tajemnicy pocztowej na każdym etapie realizacji usługi.
Podmioty zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych
Zgodnie z art. 8 i 9 ustawy, do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, poza podmiotem publicznym, są obowiązani:
- adwokat wykonujący zawód;
- radca prawny wykonujący zawód;
- doradca podatkowy wykonujący zawód;
- doradca restrukturyzacyjny wykonujący zawód;
- rzecznik patentowy wykonujący zawód;
- notariusz wykonujący zawód;
- radca Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej wykonujący czynności służbowe;
- podmiot niepubliczny wpisany do rejestru przedsiębiorców;
- podmiot niepubliczny wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Operator wyznaczony
Świadczenie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej w kontaktach z podmiotami publicznymi będzie powierzone wspomnianemu specjalnemu operatorowi wyznaczonemu. Do dnia 31 grudnia 2025 r., jak wynika z art. 149 ust. 1 ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego zostaną powierzone Poczcie Polskiej.
Pierwsze urzędowe e-listy będą wysyłane od 1 października 2021 r.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...