Odwołanie stanu epidemii i przywrócenie stanu zagrożenia epidemicznego – wpływ na regulacje z zakresu prawa pracy
Ze względu na odwołanie stanu epidemii i przywrócenie stanu zagrożenia epidemicznego w dniu 16 maja 2022 r. wśród przedsiębiorców zatrudniających pracowników często pojawia się pytanie, czy zmiana ta ma wpływ na obowiązujące dotychczas regulacje z zakresu prawa pracy.
Stan zagrożenia epidemicznego zgodnie z ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi jest wprowadzany ze względu na ryzyko wystąpienia epidemii w celu podjęcia określonych w tej ustawie działań zapobiegawczych.
Wprowadzenie stanu zagrożenia epidemicznego utrzymuje jednak w mocy większość przepisów tzw. specustawy covidowej z dnia 2 marca 2020 r. Czy tak też jest w kontekście przepisów odnoszących się do prawa pracy?
Po pierwsze, przepisy specustawy (art. 3) przewidują, że również w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, oraz w okresie trzech miesięcy po jego odwołaniu, pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania. Oznacza to, że dalej może być świadczona praca zdalna i w tym zakresie nic się nie zmienia. Warto jednak dodać, że obecnie trwają również prace nad wprowadzeniem regulacji dotyczącej pracy zdalnej do Kodeksu pracy.
Po drugie, art. 15gc przewiduje, że również w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego pracodawca może udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, urlopu wypoczynkowego niewykorzystanego przez pracownika w poprzednich latach kalendarzowych, w wymiarze do 30 dni urlopu, a pracownik jest obowiązany taki urlop wykorzystać.
Po trzecie, przepisy, a dokładnie art. 12a specustawy covidowej, przewidują, iż również w trakcie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego wstępnym badaniom lekarskim nie podlegają osoby zatrudniane na stanowisko administracyjno-biurowe, jeżeli posiadają aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie i pracodawca stwierdzi, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy.
Po czwarte, w dalszym ciągu obowiązują regulacje specustawy covidowej umożliwiające m.in. tymczasowe przeniesienie pracownika do pracy w innej jednostce lub wprowadzenie zmian w zakresie organizacji jednostki pomocy społecznej świadczącej usługi całodobowo,
Odpowiadając zatem na przedstawione powyżej pytanie – z perspektywy legislacji i regulacji wprowadzonych specustawą covidową różnica pomiędzy stanem epidemii a stanem zagrożenia epidemicznego jest niewielka, a znaczna część przepisów specustawy odnosi się jednocześnie do stanu epidemii, jak i stanu zagrożenia epidemicznego. Z powyższego wynika, że dopiero odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego (i niewprowadzenie ponownie stanu epidemii) sprawi, iż skutki dokonanych przez Rząd zmian będą miały większy wpływ na funkcjonowanie zakładów pracy.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu.
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...