
Sprzeciw wobec marketingu bezpośredniego
Otrzymujesz oferty marketingowe, które Cię nie interesują? Pamiętaj, że masz prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego!
Zgodnie z art. 21 ust. 2 RODO jeżeli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim. Ponadto w myśl motywu 70 RODO jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść w dowolnym momencie, bezpłatnie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego – w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji.
Wspomniana regulacja nie przewiduje żadnej szczególnej formy, w której należy wnieść sprzeciw, co więcej wskazano, że osoba, której dane dotyczą, może wykonać prawo do sprzeciwu za pośrednictwem zautomatyzowanych środków wykorzystujących specyfikacje techniczne. Zgodnie z motywem 59 RODO należy przewidzieć procedury ułatwiające osobie, której dane dotyczą, wykonywanie praw przysługujących jej na mocy RODO w tym wykonywania prawa do sprzeciwu.
W przypadku marketingu bezpośredniego jako podstawę przetwarzania administratorzy danych osobowych wskazują art. 6 ust. 1 lit. f RODO, zgodnie z którym przetwarzanie jest zgodne z prawem, gdy jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora. W takim przypadku wniesienie sprzeciwu uniemożliwi dalsze przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego.
Należy jednak zwrócić uwagę na regulację art. 172 ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, który stanowi, że zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Co ważne, zgodnie z art. 174 ustawy – Prawo telekomunikacyjne do uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych. W wyroku z dnia 8 kwietnia 2021 r. wydanym w sprawie o sygn. akt: XVII AmA 37/19 Sąd Okręgowy – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że uzyskanie uprzedniej zgody abonenta na marketing bezpośredni nie może być rozumiane w ten sposób, że można taką zgodę uzyskać w trakcie połączenia (na początku rozmowy) nawiązanego dla celów marketingu bezpośredniego. Przedsiębiorca nawiązując połączenie z użytkownikiem końcowym w celu przedstawienia oferty marketingowej musi już dysponować zgodą abonent, uprzednio wyrażoną.
Zaznaczyć należy, że nawet jeśli zgodę na marketing bezpośredni pozyskano przed rozpoczęciem jego wykonywania osoba, której dane dotyczą, zgodnie z art. 7 ust. 3 RODO, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę, a wycofanie zgody musi być równie łatwe jak jej wyrażenie.
Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji na temat właściwej ochrony danych osobowych, zapraszamy do kontaktu z adwokatem Marcinem Barczykiem (mail: mbarczyk@kbzlegal.pl ) lub radcą prawnym Katarzyną Todos (mail: ktodos@kbzlegal.pl).
Zapraszamy się również do zapoznania się naszą ofertą w zakresie ochrony danych osobowych.
Latest Posts
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
Upadłość Cinkciarz.pl – co dalej z jednym z największych kantorów internetowych w Polsce?
Sąd Rejonowy w Zielonej Górze ogłosił 27.10.2025 r. upadłość spółki Cinkciarz.pl i wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zaspokojenie wierzycieli...
