CBAM – nowe obowiązki raportowe dla importerów towarów spoza UE
CBAM, czyli graniczny podatek węglowy, wiąże się z nowymi obowiązkami przy imporcie towarów spoza Unii Europejskiej. Celem CBAM jest stworzenie równych warunków konkurencji dla producentów z terenu Unii Europejskiej, którzy ponoszą dodatkowe koszty związane z ograniczaniem emisji CO2.
CBAM powinien motywować również producentów z krajów trzecich do redukcji śladu węglowego.
CBAM objętym zostanie: cement, energia elektryczna, nawozy, żeliwo i stal, aluminium oraz chemikalia.
Szczegółowy wykaz towarów wraz z ich kodami CN można znaleźć w Załączniku I do Rozporządzenia UE 2023/956.
CBAM wdrażany będzie stopniowo, a obowiązki unijnych importerów stopniowo będą się zwiększały na przestrzeni lat. W okresie przejściowym od 1 października 2023 roku do 31 grudnia 2025 roku przedsiębiorcy zobowiązani będą do składana kwartalnych sprawozdań CBAM. Pełne wdrożenie systemu oznaczono na dzień 1 stycznia 2026 roku. Wtedy to obowiązkowe stanie się nabycie certyfikatów CBAM i składanie corocznych deklaracji dotyczących liczby importowanych towarów i ich wbudowanych emisji.
Warto już teraz zaznaczyć, że rozszerzeniu ulegną obowiązki importerów w ramach CBAM od 1 stycznia 2030 roku, kiedy to mechanizm CBAM obejmie kolejne grupy towarów.
CBAM nakłada również nowe obowiązki na importerów towarów:
- składanie kwartalnych sprawozdań CBAM (tylko w okresie przejściowym),
- złożenie wniosku o przyznanie statusu upoważnionego zgłaszającego CBAM i rejestracja w rejestrze CBAM,
- zakup certyfikatów CBAM,
- przekazywanie do umorzenia certyfikatów CBAM,
- składanie rocznych deklaracji CBAM.
Do 31 stycznia 2024 r. trzeba będzie złożyć za pośrednictwem rejestru przejściowego CBAM pierwsze sprawozdanie za IV kwartał 2023 r.
Przedsiębiorcy powinny raportować:
- całkowitą ilość każdego rodzaju towarów, wyrażoną w megawatogodzinach w przypadku energii elektrycznej i w tonach w przypadku innych towarów, określoną dla każdej instalacji wytwarzającej towary w państwie pochodzenia;
- rzeczywisty całkowity poziom emisji wbudowanych, wyrażony w tonach emisji ekwiwalentu dwutlenku węgla na megawatogodzinę energii elektrycznej lub – w przypadku innych towarów – w tonach emisji ekwiwalentu dwutlenku węgla na tonę każdego rodzaju towarów, obliczony zgodnie z metodą określoną w załączniku IV;
- całkowite emisje pośrednie obliczone zgodnie z aktem wykonawczym, o którym mowa w ust. 7;
- opłatę emisyjną należną w państwie pochodzenia za emisje wbudowane w towary przywożone, z uwzględnieniem rabatów lub innej dostępnej formy rekompensaty.
Jeśli importer nie posiada danych rzeczywistych w celu określenia emisji wbudowanych (embedded emissions) importowanych dóbr, to może zastosować wartości domyślne poszczególnych materiałów, opublikowane przez Komisję Europejską. Stosować je można do końca lipca 2024r.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
Anna Baranowska
Email: abaranowska@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...