Dematerializacja akcji od 1 marca 2021 r.
Szanowni Państwo,
przypominamy, że w dniu 1 marca 2021 r. wejdzie w życie wymóg obowiązkowej dematerializacji akcji, które dotychczas miały formę dokumentu. Dematerializacja dotyczy wszystkich spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych będących spółkami niepublicznymi, których akcje zostały wyemitowane przed dniem 1 marca 2021 r. Z dniem tym wygasa moc prawna dokumentów akcji wydanych przez spółkę. Dotychczasowa forma dokumentu akcji zostanie zastąpiona przez wpis w rejestrze akcjonariuszy lub zapis na rachunku papierów wartościowych.
Zmiany te zostały wprowadzone ustawą z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).
Zgodnie z brzmieniem znowelizowanego art. 328¹ § 1 Kodeksu spółek handlowych, akcje takich spółek podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy, prowadzonym przez podmiot uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych. Rejestr akcjonariuszy prowadzony będzie w formie elektronicznej, która może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych, co oznacza możliwość prowadzenia rejestru w technologii blockchain.
Rejestr akcjonariuszy jest jawny dla spółki i każdego akcjonariusza. Zarówna spółka jak i akcjonariusz mają dostęp do danych z rejestru oraz przysługuje im prawo żądania wydania, w postaci papierowej lub elektronicznej, informacji z rejestru akcjonariuszy.
W celu wypełnienia obowiązku dematerializacji, do 30 września 2020 r. spółki były obowiązane do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy z podmiotem uprawnionym do prowadzenia rachunków papierów wartościowych. Z tym dniem spółki powinny rozpocząć realizację wymogu wezwania akcjonariuszy do złożenia dokumentu akcji.
Przypominamy, że spółki są zobowiązane do pięciokrotnego wezwania akcjonariuszy do złożenia dokumentu akcji w sposób właściwy dla zwoływania walnego zgromadzenia spółki. Informacja o wezwaniu akcjonariuszy musi zostać udostępniona na stronie internetowej spółki w miejscu wydzielonym na komunikację z akcjonariuszami przez okres nie krótszy niż trzy lata od dnia pierwszego wezwania. Tym samym, wszystkich akcjonariuszy, którzy do dnia dzisiejszego nie złożyli dokumentów akcji w spółce, zachęcamy do sprawdzenia na stronie spółki ogłoszenia o możliwości złożenia akcji.
Złożenie dokumentu akcji odbywa się za pisemnym pokwitowaniem wydanym akcjonariuszowi , które jednocześnie stanowi potwierdzenie dokonania przez akcjonariusza tej czynności. W przypadku akcjonariusza, który nie złoży w spółce papierowego dokumentu akcji, do czasu jego złożenia i wpisania do rejestru akcjonariuszy, nie będzie mógł on korzystać z przysługujących mu praw, m.in. głosować na walnych zgromadzeniach czy otrzymywać dywidendy.
Przypominamy, że od 1 marca 2021 r. akcje w formie dokumentowej będą miały moc dowodową w zakresie wykazywania przez akcjonariusza wobec spółki, że przysługują mu prawa udziałowe jeszcze tylko przez 5 lat (tj. do 1 marca 2026 r.). Po upływie tego terminu, akcjonariusz utraci ochronę praw udziałowych.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...
Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia...