Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego jednolitą regulację w zakresie zgód na marketing bezpośredni oraz przesyłanie informacji handlowych.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż ww. ustawa przewiduje bardziej restrykcyjne przepisy związane z prowadzeniem działań marketingowych przez przedsiębiorców przy użyciu takich narzędzi jak np.: poczta elektroniczna, telefon czy SMS.
Nowe przepisy wprowadzają zakaz przesyłania informacji handlowej, w tym marketingu bezpośredniego, do abonenta lub użytkownika końcowego bez uprzednio wyrażonej przez niego zgody. W związku z czym, ochroną zostają objęci wszyscy odbiorcy, zarówno osoby fizyczne, jak
i osoby prawne, inaczej niż miało to miejsce do tej pory.
Zgoda powinna spełniać wymagania określone w ustawie Prawo komunikacji elektronicznej oraz przepisach o ochronie danych osobowych, a mianowicie powinna być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna, co oznacza, iż na przykład w przypadku udostępnienia przez abonenta lub użytkownika końcowego adresu elektronicznego, przedsiębiorca może prowadzić działalność marketingową tylko wtedy, gdy to udostępnienie miało miejsce w celu przesyłania informacji handlowej. Przekazanie adresu elektronicznego w jakimkolwiek innym celu nie pozwala przedsiębiorcy na taką działalność.
Ponadto zgody marketingowe powinny zostać rozdzielone w zależności od form komunikacji. Należy bowiem uzyskać wyraźną i oddzielną zgodę na korzystanie z automatycznych systemów wywołujących oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych.
Co dzieje się w takim razie ze zgodami wyrażonymi przed wejściem w życie nowej ustawy?
Zgody na przesyłanie niezamówionej informacji handlowej oraz na wykorzystywanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących w celach marketingu bezpośredniego, udzielone na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów,
a mianowicie art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne, które to artykuły zostały uchylone z dniem 10 listopada 2024 r., pozostają ważne, pod warunkiem że pierwotny sposób wyrażenia zgody jest zgodny z ww. wymaganiami.
W związku z powyższym, warto zwrócić uwagę na konieczność zaktualizowania podstawy prawnej
w zgodach marketingowych.
Jakie sankcje przysługują za naruszenie danego zakazu?
Ustawa Prawo komunikacji elektronicznej przewiduje zaostrzenie sankcji za naruszenie ww. zakazu.
Po pierwsze podkreślenia wymaga, że zachowanie sprzeczne z art. 398 ustawy Prawo komunikacji elektronicznej stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony, może dochodzić swoich praw zgodnie z ww. ustawą.
Natomiast naruszenia popełniane przez użytkowników komunikacji elektronicznej, którzy nie są przedsiębiorcami, podlegają wyłącznie sankcjom przewidzianym w ustawie Prawo komunikacji elektronicznej.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może nałożyć na podmiot naruszający karę pieniężną
w wysokości do 3% przychodu ukaranego podmiotu, osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym lub do 1 000 000 zł, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
Ponadto, kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej informacje handlowe bez uprzedniego uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego, podlega również karze grzywny.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
Joanna Czajor
Email: jczajor@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
Zmiany w PKD od 1 stycznia 2025 roku
W maju 2022 roku Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego zatwierdził nową klasyfikację NACE rev. 2.1, która uwzględnia zmiany wynikające z...
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...