Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025–2030”.
Celem ww. strategii jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa kraju poprzez szczegółowe regulowanie procesów migracyjnych, w tym podejmowanie działań w zakresie kontroli celu przyjazdu, skali napływu oraz państw pochodzenia cudzoziemców.
Strategia migracyjna zawiera osiem najważniejszych obszarów wymagających interwencji polityki publicznej, a mianowicie:
- Misja, cele, funkcje oraz wymiar instytucjonalny polityki migracyjnej
- Dostęp do terytorium
- Dostęp do ochrony krajowej i międzynarodowej
- Warunki dostępu do rynku pracy
- Migracje edukacyjne
- Integracja
- Obywatelstwo i repatriacja
- Diaspora polska
Kluczowe znaczenie w strategii migracyjnej ma polityka wizowa, która będzie oparta na modelu selektywnym. Poziom selektywności będzie określony w dwóch wymiarach: krajów, których obywatele mogą korzystać z preferencji w otrzymaniu wiz oraz profilu potencjalnego migranta, np. charakteryzującego się unikatowymi umiejętnościami. Ponadto zostanie wzmocniona autonomia decyzji konsularnych poprzez w pierwszej kolejności przebudowanie sieci wymiany informacji między konsulatami a urzędami i instytucjami w kraju. Strategia migracyjna zakłada również wyeliminowanie z systemu wizowego podmiotów, które nadużywają procedur dotyczących wniosków wizowych.
Istotną kwestią podlegającą zmianie, jest także legalizacja pobytu cudzoziemców. Przewiduje się przede wszystkim wprowadzenie pełnej cyfryzacji procesów dotyczących obsługi wniosków
o legalizację pobytu oraz podejmowanie działań mających na celu zapobiegnięcie rotacji pracowników w urzędach wojewódzkich i w Urzędzie do Spraw Cudzoziemców.
Celem zapewnienia skutecznego wsparcia w systemie powrotu cudzoziemców, których pobyt będzie nieuzasadniony bądź niepożądany, polskie władze opracują krajowy program powrotowy.
Zostaną stworzone specjalne regulacje kierowane w szczególności do zawodów długotrwale deficytowych celem uzupełnienia niedoborów na rynku pracy właśnie w tych zawodach.
Specjalne regulacje będą zakładały dopuszczenie do polskiego rynku pracy dopiero po spełnieniu kilku ściśle określonych warunków. W związku z czym, dojdzie do ograniczenia dostępu cudzoziemcom do polskiego rynku pracy, a jednocześnie pozwoli Polsce na pozyskiwanie pracowników wysokokwalifikowanych. Model taki zostanie oparty na modelu punktowym.
Priorytetem będzie zmodyfikowanie modelu funkcjonowania w Polsce agencji zatrudnienia celem wyeliminowania podmiotów łamiących prawo, np. poprzez zwiększenie wymiaru kar, przyśpieszenie procedury usuwania agencji z rejestru.
Kolejną kwestią, która zostanie zmieniona w tym obszarze, będzie wyeliminowanie możliwości obejmowania przez cudzoziemców akcji przedsiębiorstw „dla pozoru”.
W pierwszej kolejności zmianie ulegną zasady rekrutacji cudzoziemców do podejmowania studiów
w Polsce, których celem będzie ograniczenie podejmowania „pozornie” studiów przez cudzoziemców.
Zmianą, na którą warto zwrócić uwagę, będzie także wdrożenie nowych zasad wpisywania podmiotów szkolnictwa wyższego na listę podmiotów, którym przysługuje prawo do rekrutacji studentów będących cudzoziemcami.
Ponadto w przypadku pracowników naukowych przewiduje się wprowadzenie systemu wydawania wiz dla naukowców realizujących granty przyznawane przez prestiżowe agencje grantowe.
Strategia migracyjna przewiduje zaostrzenie kryteriów nabywania obywatelstwa polskiego, m.in. poprzez doprecyzowanie kryteriów posiadania źródła utrzymania i miejsca zamieszkania oraz znajomości języka polskiego. Przewiduje się także wprowadzenie testu sprawdzającego znajomość kultury oraz norm społecznych obowiązujących w Polsce.
Strategia migracyjna została przyjęta na lata 2025-2030, jednakże wciąż konieczne jest opracowanie programu implementacyjnego. Plan implementacyjny zostanie podzielony na dwa okresy 2025-2027
i 2028-2030. W związku z czym, w drugiej połowie 2027 r. będzie miał miejsce przegląd śródokresowy realizacji strategii. Czas pokaże jednak, w jakim stopniu plany Rządu zostaną wdrożone w życie.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszam do kontaktu.
Anna Janosz
Email: ajanosz@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...