
Ważne zmiany w Kodeksie Cywilnym w zakresie gwarancji terminowej zapłaty wynagrodzenia za roboty budowlane udzielanej przez Skarb Państwa
16 października 2023 r. wejdzie w życie nowelizacja art. 649 1 Kodeksu Cywilnego, w wyniku której Skarb Państwa jako inwestor zostanie wyłączony z obowiązku udzielenia wykonawcy (generalnemu wykonawcy) gwarancji zapłaty za roboty budowlane w celu zabezpieczenia terminowej zapłaty umówionego wynagrodzenia za wykonanie robót budowlanych.
Aktualne brzmienie art. 649 1 § 1 Kodeksu cywilnego jest następujące:
§ 1. Gwarancji zapłaty za roboty budowlane, zwanej dalej „gwarancją zapłaty”, inwestor udziela wykonawcy (generalnemu wykonawcy) w celu zabezpieczenia terminowej zapłaty umówionego wynagrodzenia za wykonanie robót budowlanych.
Nowelizacją, która wejdzie w życie 16 października 2023 r. po § 1 dodany zostanie § 1 1 o następującej treści:
§ 11. Przepisu § 1 nie stosuje się w przypadku, gdy inwestorem jest Skarb Państwa.
Komentowana zmiana wzbudziła szereg kontrowersji i obaw, zwłaszcza wśród podmiotów działających w branży budowlanej w sferze zamówień publicznych. Stanowczy sprzeciw co do planowanej zmiany wyrazili m.in. Pracodawcy RP oraz zrzeszone w ich strukturach firmy z branży budowlanej.
W uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej tę zmianę wskazano, że za zwolnieniem Skarbu Państwa działającego jako inwestor z obowiązku udzielania gwarancji zapłaty przemawia fakt, że ryzyko nieotrzymania wynagrodzenia od SP przez wykonawcę nie istnieje, ponieważ Skarb Państwa nie może upaść i jest inwestorem wiarygodnym i dającym gwarancję wypłacalności. Ponadto, podkreślono, że wykonawca będący stroną umowy zawartej ze Skarbem Państwa jest w o wiele korzystniejszej sytuacji niż wykonawca mający umowę zawartą z inwestorem prywatnym 1. Odwołano się również do celu instytucji gwarancji wynikającej z art. 649 1 § 1 Kodeksu cywilnego, wskazując, że celem tego przepisu jest potrzeba zapobiegania negatywnym zjawiskom w gospodarce, w szczególności nieregulowania przez inwestorów i wykonawców robót budowlanych wynagrodzenia za wykonane prace, zwłaszcza gdy są to mali i średni przedsiębiorcy. A tymczasem, jak to zostało wyżej przedstawione, wykonawcy inwestycji Skarbu Państwa nie posiadają ryzyka niewypłacenia wynagrodzenia przez inwestora.
W uzasadnieniu wskazuje się nadto, że udzielanie gwarancji przez Skarb Państwa jest kosztowne, a zatem wyłączenie SP z obowiązku udzielania gwarancji będzie korzystne dla budżetu państwa: „Z kolei udzielenie gwarancji zapłaty wykonawcy przez podmiot reprezentujący SP wiąże się z dodatkowymi kosztami dla SP. Zgodnie z art. 6491 § 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny strony ponoszą w równych częściach udokumentowane koszty zabezpieczenia wierzytelności. W praktyce koszty takie są ponoszone przez jednostkę sektora finansów publicznych, która następnie dochodzi zwrotu połowy kosztów od wykonawcy, co nie zawsze następuje szybko i czasem oznacza wieloletnie oczekiwanie na zakończeniu sporu sądowego. Jednocześnie należy wskazać, że zdarzają się przypadki, że wykonawca wykorzystuje gwarancje zapłaty niezgodnie z założonym celem. Wykonawca, widząc ryzyko, że inwestor odstąpi od umowy z jego winy, np. z powodu zwłoki w realizacji, i naliczy związane z tym kary, wykorzystując instrument gwarancji zapłaty, nie tylko może uniknąć ryzyka związanego z potencjalnymi karami, ale całkowicie odwrócić sytuację. Wykonawca zamiast płacić kary, może sam mieć roszczenia finansowe wobec inwestora. Wyłączenie SP z obowiązku udzielania gwarancji zapłaty jest zatem korzystne dla budżetu państwa”.
W uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej podkreślono również, że wprowadzane rozwiązanie nie narusza równości wobec prawa, jako że wykonawca zawierający umowę ze Skarbem Państwa jest w korzystniejszej sytuacji, aniżeli wykonawca zawierający umowę z inwestorem prywatnym, gdyż z zasady ma zagwarantowaną wypłatę należnego wynagrodzenia i nie ma potrzeby występowania o udzielenie gwarancji. Pogląd ten jest szeroko krytykowany i pojawiają się opinie, że nadchodzące zmiany naruszają zasadę równości stron stosunku cywilnoprawnego, ponieważ Skarb Państwa powinien mieć takie same prawa i obowiązki wynikające z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, co inne strony, a zmiany doprowadzą do jego uprzywilejowania względem inwestorów prywatnych.
Co istotne, konsekwencją wprowadzonych zmian będzie również brak możliwości odstąpienia przez wykonawcę od umowy o roboty budowlane z winy inwestora w przypadku, gdy nie ustanowi on gwarancji w terminie (art. 649 1 § 4 Kodeksu cywilnego), jeżeli inwestorem będzie Skarb Państwa. W ocenie ustawodawcy ta regulacja prawna była przez wykonawców nadużywana, a zatem nowelizacja nadużyciom tym ma zapobiec.
Komentowane zmiany spotkały się z krytyką i obawami z następujących przyczyn:
-
Wprowadzane zmiany w nieuzasadniony sposób różnicują sytuację podmiotów będących uczestnikami rynku budowlanego i zamówień publicznych oraz obrotu gospodarczego, wprowadzając uprzywilejowaną pozycję Skarbu Państwa w roli inwestora,
-
Wprowadzane zmiany uderzają w sytuację prawną i finansową wykonawców inwestycji budowlanych, pozbawiając ich możliwości zabezpieczenia terminowej zapłaty wynagrodzenia od inwestora – Skarbu Państwa, co wzbudza szczególne obawy u uczestników zamówień publicznych, gdzie zamawiającym jest Skarb Państwa,
-
Istotą gwarancji z art. 649 1 Kodeksu cywilnego jest zabezpieczenie terminowej zapłaty wynagrodzenia, a nie zapłaty wynagrodzenia co do zasady, a zatem argumentacja dotycząca wypłacalności Skarbu Państwa, która ma uzasadniać komentowane zmiany wydaje się nietrafiona. Celem wprowadzenia instytucji gwarancji było zapobieganie zatorom płatniczym i ochrona wykonawców. Komentowane zmiany – w ocenie praktyków i podmiotów z sektora budowlanego – mogą wywołać odwrotny skutek.
-
W przypadku opóźnień w płatności wynagrodzenia po stronie Skarbu Państwa (co nie jest rzadkością) albo sporów dotyczących zapłaty wynagrodzenia, komentowane zmiany odczują niestety wykonawcy, którzy pozbawieni zostaną szybkiej drogi do zabezpieczenia ich należności. Z całą pewnością zaburzy to ich płynność finansową i negatywnie wpłynie na realizację inwestycji.
-
Efektem zmian będzie konieczność dochodzenia zapłaty wynagrodzenia przez wykonawców w postępowaniu sądowym, co jest niestety długotrwałe i kosztowne.
-
Zmiany mogą skutkować przeniesieniem na wykonawców ciężaru finansowania inwestycji, co w obecnej sytuacji gospodarczej i niesprzyjających warunkach ekonomicznych dla wielu z nich nie jest możliwe, a zatem będzie stanowić dla nich zbyt duże obciążenie i ryzyko gospodarcze, czy nawet w efekcie skutkować niewypłacalnością i widmem upadłości.
-
Zmiany obejmą inwestycje realizowane przez Skarb Państwa, w tym zwłaszcza przez GDDKiA, pominą natomiast jednostki samorządu terytorialnego.
-
Nowelizacja będzie mieć zastosowanie także do umów zawartych przed dniem jej wejścia w życie.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
1 Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Druk nr 3304) – LINK: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/druk.xsp?nr=3304.

Joanna Boroń
Email: jboron@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku
W tym wyjątkowym, świątecznym czasie pragniemy przekazać Państwu życzenia spokoju, zdrowia oraz wytchnienia od codziennych wyzwań. Niech Święta Bożego...
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
