
Wejście w życie nowych ustaw a zmiany w outsourcingu pracowniczym
W dniu 12 maja 2025 r. zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw dwie istotne ustawy wpływające na korzystanie z outsourcingu, a mianowicie:
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP oraz
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r.
Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany dotyczące outsourcingu wynikające z powyższych ustaw:
- Nowa przesłanka odmowy wydania zezwolenia na prace dla cudzoziemca
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom, odmowa wydania zezwolenia na pracę następuje w przypadku, gdy cudzoziemiec miałby świadczyć pracę na rzecz osoby trzeciej, a jego pracodawcą nie byłaby agencja pracy tymczasowej działająca zgodnie z przepisami prawa polskiego. Przepis ten znajduje również zastosowanie przy udzielaniu zezwoleń na pobyt czasowy i pracę.
Powyższe zmiany istotnie wpłyną na outsourcing pracowniczy – w zakresie w jakim mówimy
o outsourcingu usług (nie wpłyną one natomiast na korzystanie z pracy tymczasowej). Warto zaznaczyć, że ten model zatrudnienia był coraz częściej kwestionowany przez urzędy wojewódzkie oraz urzędy pracy, co należy uznać za jedną z przyczyn ustawowej interwencji.
Wprowadzona zmiana może rodzić trudności interpretacyjne, w zakresie oceny czy praca cudzoziemca będzie faktycznie wykonywana na rzecz osoby trzeciej – co może być problematyczne do jednoznacznego ustalenia na etapie rozpoznania wniosku o udzielenie zezwolenia.
- Sankcje za nieprawidłowe powierzenie pracy cudzoziemcom
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom przewiduje sankcje za nieprawidłowe powierzenie pracy cudzoziemcom, a mianowicie:
- karę grzywny nie niższą niż 6.000 zł– dla podmiotu, który powierza pracę cudzoziemcowi skierowanemu do pracy przez podmiot niebędący agencją zatrudnienia,
- karę grzywny nie niższą niż 3.000 zł – dla podmiotu, który, powierzając pracę cudzoziemcowi, kieruje go do wykonywania zadań na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu, na podstawie innej niż umowa o pracę tymczasową.
Patrząc na powyższe należy wskazać, iż przepisy przewidują sankcje nie tylko dla podmiotów, które kierują cudzoziemców do pracy u innych podmiotów na innej podstawie niż umowa w sprawie pracy tymczasowej, ale także dla podmiotów korzystających z pracy cudzoziemców skierowanych przez podmioty niebędące agencjami pracy tymczasowej.
Na obecnym etapie dopuszczalną i bezpieczną alternatywą dla modelu outsourcingu pracowniczego może być zatrudnianie cudzoziemców za pośrednictwem agencji pracy tymczasowej.
- Ograniczenia dotyczące prowadzenia działalności przez agencje zatrudnienia
W tym miejscu należy jednak zwrócić szczególną uwagę na art. 305 ust. 3 ustawy o rynku pracy
i służbach zatrudnienia zgodnie, z którym prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, jest możliwe po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usługi, która wypełnia przesłanki nakazujące dokonanie wpisu do ww. rejestru.
Powyższy przepis wprowadza znaczne ograniczenie prowadzenia działalności przez agencje zatrudnienia, ponieważ wskazane agencje nie będą mogły pośredniczyć w zatrudnianiu cudzoziemców, jeżeli działają one na rynku krócej niż 2 lata, a co za tym idzie niniejsza regulacja utrudni przekształcanie obecnie istniejących podmiotów, w których działa outsourcing pracowniczy, we wskazane agencje.
Najbliższy czas będzie wyzwaniem dla podmiotów opierających swoje funkcjonowanie na outsourcingu pracowniczym, a nadchodzące miesiące pokażą, jakie stanowisko wobec tego modelu przyjmą organy administracji oraz doktryna i orzecznictwo.
Jeżeli potrzebują Państwo pomocy w zakresie analizy dokumentacji, opracowania zgodnych
z prawem rozwiązań bądź mają Państwo wątpliwości, czy stosowane przez Państwa rozwiązania są zgodne z nowymi regulacjami, zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Joanna Czajor
Email: jczajor@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
Upadłość Cinkciarz.pl – co dalej z jednym z największych kantorów internetowych w Polsce?
Sąd Rejonowy w Zielonej Górze ogłosił 27.10.2025 r. upadłość spółki Cinkciarz.pl i wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zaspokojenie wierzycieli...
