
Likwidacja wymogu publikacji w MSiG wpisów dokonywanych w KRS
Rząd planuje zmianę przepisów, zakładającą likwidację obowiązku publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie przedsiębiorcy, zgłaszając wniosek o wpis w KRS, mają obowiązek uiszczenia opłaty za ogłoszenie wpisu w MSiG w kwocie 100 zł. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości, wobec powszechnej dostępności do danych w Krajowym Rejestrze Sądowym, zasadnym jest zniesienie obowiązku ogłaszania w MSiG treści wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Założenia projektu mają więc na celu redukcję biurokracji i uciążliwych obowiązków dla przedsiębiorców.
Według zapowiedzi resortu, głównym celem projektu jest wprowadzenie szczególnego trybu umożliwiającego podmiotom publicznym oraz podmiotom realizującym zadania publiczne dostęp do danych z Krajowego Rejestru Sądowego. Obecnie takie podmioty publiczne oraz podmioty realizujące zadania publiczne mają dostęp do danych z KRS na zasadach ogólnych (wgląd poprzez wyszukiwarkę internetową lub uzyskiwanie odpisów i wyciągów z Centralnej Informacji KRS) lub na podstawie porozumień zawieranych bezpośrednio pomiędzy podmiotem i Ministrem Sprawiedliwości. Chodzi tu przede wszystkim o podmioty, które ze względu na charakter powierzonych im przez ustawodawcę zadań są uprawnione do badania sytuacji majątkowej oraz działalności uczestników obrotu prawno-gospodarczego. Uprawniony podmiot powinien wskazać we wniosku konkretne zadania ustawowe, których wykonanie wymaga dostępu do informacji z Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem usług sieciowych. Projekt przewiduje umożliwienie tej grupie podmiotów uzyskanie dostępu do informacji Rejestru za pośrednictwem usług sieciowych, w szczególności poprzez interfejsy API po uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości na taki dostęp. W związku z dynamicznie postępującą informatyzacją usług publicznych potrzeba uzyskania dostępu do danych z KRS za pośrednictwem usług sieciowych jest naturalnym etapem dalszego rozwoju i usprawnienia wymiany informacji pomiędzy podmiotami publicznymi.
Zgodnie z planami, projekt nowelizacji ma zostać przyjęty w trzecim kwartale 2024 roku, co może przynieść ułatwienia i oszczędności dla przedsiębiorców oraz usprawnienia wymiany informacji pomiędzy podmiotami publicznymi.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.

Anna Baranowska
Email: abaranowska@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
źródło zdjęcia: freepik.pl
Latest Posts
INDUSTRIAL MEET UP 3.0
INDUSTRIAL MEET UP 3.0 po raz kolejny udowodnił, że śląski przemysł nie tylko skutecznie reaguje na zmiany, ale coraz częściej je wyprzedza. Tegoroczna...
Upadłość Cinkciarz.pl – co dalej z jednym z największych kantorów internetowych w Polsce?
Sąd Rejonowy w Zielonej Górze ogłosił 27.10.2025 r. upadłość spółki Cinkciarz.pl i wyznaczył syndyka, którego zadaniem będzie zaspokojenie wierzycieli...
