Likwidacja wymogu publikacji w MSiG wpisów dokonywanych w KRS
Rząd planuje zmianę przepisów, zakładającą likwidację obowiązku publikacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG) wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obecnie przedsiębiorcy, zgłaszając wniosek o wpis w KRS, mają obowiązek uiszczenia opłaty za ogłoszenie wpisu w MSiG w kwocie 100 zł. Zdaniem Ministerstwa Sprawiedliwości, wobec powszechnej dostępności do danych w Krajowym Rejestrze Sądowym, zasadnym jest zniesienie obowiązku ogłaszania w MSiG treści wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Założenia projektu mają więc na celu redukcję biurokracji i uciążliwych obowiązków dla przedsiębiorców.
Według zapowiedzi resortu, głównym celem projektu jest wprowadzenie szczególnego trybu umożliwiającego podmiotom publicznym oraz podmiotom realizującym zadania publiczne dostęp do danych z Krajowego Rejestru Sądowego. Obecnie takie podmioty publiczne oraz podmioty realizujące zadania publiczne mają dostęp do danych z KRS na zasadach ogólnych (wgląd poprzez wyszukiwarkę internetową lub uzyskiwanie odpisów i wyciągów z Centralnej Informacji KRS) lub na podstawie porozumień zawieranych bezpośrednio pomiędzy podmiotem i Ministrem Sprawiedliwości. Chodzi tu przede wszystkim o podmioty, które ze względu na charakter powierzonych im przez ustawodawcę zadań są uprawnione do badania sytuacji majątkowej oraz działalności uczestników obrotu prawno-gospodarczego. Uprawniony podmiot powinien wskazać we wniosku konkretne zadania ustawowe, których wykonanie wymaga dostępu do informacji z Krajowego Rejestru Sądowego za pośrednictwem usług sieciowych. Projekt przewiduje umożliwienie tej grupie podmiotów uzyskanie dostępu do informacji Rejestru za pośrednictwem usług sieciowych, w szczególności poprzez interfejsy API po uzyskaniu zgody Ministra Sprawiedliwości na taki dostęp. W związku z dynamicznie postępującą informatyzacją usług publicznych potrzeba uzyskania dostępu do danych z KRS za pośrednictwem usług sieciowych jest naturalnym etapem dalszego rozwoju i usprawnienia wymiany informacji pomiędzy podmiotami publicznymi.
Zgodnie z planami, projekt nowelizacji ma zostać przyjęty w trzecim kwartale 2024 roku, co może przynieść ułatwienia i oszczędności dla przedsiębiorców oraz usprawnienia wymiany informacji pomiędzy podmiotami publicznymi.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami.
Anna Baranowska
Email: abaranowska@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
źródło zdjęcia: freepik.pl
Latest Posts
Zmiany w PKD od 1 stycznia 2025 roku
W maju 2022 roku Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego zatwierdził nową klasyfikację NACE rev. 2.1, która uwzględnia zmiany wynikające z...
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...