Zakaz dochodzenia kar umownych na podstawie art. 15 r1 ustawy covid-19
Szanowni Państwo,
Ustawą z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, w jej art. 77 dokonano zmian w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374) (dalej: Ustawa COVID-19), dodając art. 15r1.
Zgodnie z treścią art. 15r1 Ustawy COVID-19:
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, zamawiający nie może potrącić kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, o której mowa w art. 15r ust. 1, z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także nie może dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy, o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii;
Powyższą procedurę wprowadzoną ustawą COVID-19 obrazuje poniższy schemat:
KROK 1 – STWIERDZENIE NIENALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, zamawiający nie może skorzystać z uprawnienia do dochodzenia zapłaty kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub innych jego wierzytelności (a także zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania umowy) – o ile zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii.
KROK 2 – USTALENIE TERMINU ZDARZENIA NIENALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY
Dla ustalenia możliwości skorzystania w uprawnień przewidzianych w umowie na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przez wykonawcę, zamawiający jest zobligowany ustalić kiedy nastąpiło zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono tę karę.
KROK 3 – USTALENIE CZY ZDARZENIE POWODUJĄCE NALICZENIE KARY UMOWNEJ NASTĄPIŁO W OKRESIE OBOWIĄZYWANIA STANU EPIDEMII
Zamawiający musi ustalić, czy zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę miało miejsce w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, bądź w okresie 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni.
KROK 4 – DOCHODZENIE PRZEZ ZAMAWIAJĄCEGO KARY UMOWNEJ
Jeżeli zamawiający stwierdzi, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę nie zaistniało w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, zamawiający może dochodzić zapłaty od wykonawcy kary umownej zastrzeżonej na wypadek niewykonania lub nienależytego wykonania umowy z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności.
KROK 5 – ODSTĄPIENIE OD DOCHODZENIA KARY UMOWNEJ PRZEZ ZAMAWIAJĄCEGO
Jeżeli zamawiający stwierdzi, że zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę miało miejsce w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, zamawiający nie może dochodzić zapłaty od wykonawcy kary umownej z wynagrodzenia wykonawcy lub z innych jego wierzytelności, a także nie może dochodzić zaspokojenia z zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy. Dochodzenie kary zostaje zawieszone.
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, i przez 90 dni od dnia odwołania stanu, który obowiązywał jako ostatni, bieg terminu przedawnienia roszczenia zamawiającego o naliczeniu kary nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu. Upływ tego terminu, może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 120 dni od dnia odwołania tego ze stanów, który obowiązywał jako ostatni.
Stosowanie art. 15r1 Ustawy COVID-19:
Podkreślić należy, iż przepis art. 15r1 Ustawy COVID-19 znajdzie swoje zastosowanie zarówno w odniesieniu do Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, jak i Ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Art. 15r1 Ustawy COVID-19 odwołuje się do umowy, o której mowa w art. 15r Ustawy COVID-19, a więc pośrednio do definicji zamówienia publicznego z ustawy z dnia 11 września 2019 r.
Kary umowne naliczone przez Zamawiającego w wyniku okoliczności niezwiązanych z COVID-19
Warto podkreślić, że przepis nie obejmuje tylko zakazu potrącania kar, których naliczenie wywołane jest okolicznościami związanymi z wystąpieniem COVID-19, ale obejmuje wszystkie kary umowne. Z Uzasadnienia rządowego projektu Tarczy 4.0. wynika, że: „Proponowane rozwiązanie ma przyczynić się do ograniczenia obciążeń finansowych wykonawców w okresie walki ze skutkami epidemii COVID-19, a w konsekwencji do zwiększenia ich zasobów finansowych” (Uzasadnienie rządowego projektu ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Druk sejmowy Nr 382, s. 61, Sejm IX kadencji).
Jednocześnie, w celu odpowiedniego zabezpieczenia interesów zamawiających, przepisy przewidują wstrzymanie rozpoczęcia lub zawieszenie biegu terminów przedawnienia ww. roszczeń, na okres istnienia ograniczeń w dopuszczalności dokonywania potrąceń oraz dochodzenia zaspokojenia z zabezpieczenia.
Przepis dotyczy sytuacji, gdy zdarzenie, w związku z którym zastrzeżono karę umowną, nastąpiło w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, tj. od 14 marca 2020 r.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi specjalistami.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...