Jakie zmiany czekają jeszcze na przedsiębiorców w 2022 roku?
Pierwsza połowa 2022 roku przyniosła wiele zmian w dotychczas obowiązującym prawie, jednakże kolejne półrocze będzie równie obfite. Jaki zakres obejmą planowane nowelizacje?
Od 27 czerwca trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Jest to kolejna nowelizacja Polskiego Ładu głównie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane zmiany obejmą przede wszystkim przepisy ustaw podatkowych takich jak wspomniana ustawa o CIT, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych czy ordynacja podatkowa.
W projekcie ustawy przewiduje się zawieszenie stosowania przepisów o minimalnym podatku dochodowym, tj. art. 24ca ustawy CIT, na okres 1 roku – od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. Z dniem 1 stycznia 2022 r. przepisami Polskiego Ładu wprowadzona została nowa forma opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym. Zgodnie z projektem ustawy „wprowadzanie obecnie w życie przepisów dotyczących minimalnego podatku dochodowego, mogłoby spowodować bardzo niekorzystne, a niekiedy nieodwracalne skutki dla działających w Polsce podmiotów gospodarczych spełniających warunki do objęcia ich przedmiotową daniną”.
Projekt ustawy zakłada też uchylenie przepisów o „ukrytej dywidendzie”, ze względu na negatywny wpływ na działalność grup kapitałowych. Przepisy te miały na celu przeciwdziałanie sytuacji, w której dystrybucja zysku do wspólników dokonywana jest w sposób powodujący zmniejszenie dochodu podatnika, poprzez zaliczenie określonej płatności do kosztów uzyskania przychodu. Jednakże jak wskazano w uzasadnieniu projektu „regulacje w zakresie ukrytej dywidendy mogłyby znacznie utrudnić działanie grup kapitałowych świadczących na rzecz spółek zależnych usługi wsparcia, uzależnione od rentowności tych spółek, jak również wpłynąć negatywnie na świadczenie usług licencyjnych”.
Na razie projekt ustawy znajduje się na etapie prac Rady Ministrów, a jego przyjęcie planowane jest na trzeci kwartał 2022 r.
Ponadto 13 października wejdzie w życie już przyjęta Ustawa o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego porządku prawnego zmiany m.in. w zakresie funkcjonowania organów spółek kapitałowych, nowych funkcji nadzoru korporacyjnego oraz nieuregulowanego dotąd wcześniej w takim zakresie prawa grup spółek (prawo holdingowe).
O tym w jaki sposób nowe prawo holdingowe wpłynie na funkcjonowanie spółek w ramach grup kapitałowych pisaliśmy tutaj: https://kbzlegal.pl/najnowsze-zmiany-kodeksu-spolek-handlowych-prawo-holdingowe/
Korzystną i praktyczną zmianą dla właścicieli nieruchomości rolnych jest planowane w 2022 r. uchwalenie ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz niektórych innych ustaw, w tym ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Na podstawie pkt 9 ust. 4 art. 2b projektu ustawy planowane jest wprowadzenie zwolnienia z 5-letniego obowiązku prowadzenie gospodarstwa rolnego w przypadku, gdy po nabyciu nieruchomości rolnej uchwalony został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP), zgodnie z którym nabyta nieruchomość przeznaczona jest na cele inne niż rolne. W chwili obecnej, mimo zmiany bądź uchwalenia MPZP, nabywca może zbyć nieruchomość rolną dopiero po upływie 5 lat lub po uzyskaniu zgody Dyrektora Generalnego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Planowane zmiany z pewnością ułatwią obrót nieruchomościami rolnymi na rynku prywatnym.
Kolejnym novum w polskich przepisach będzie implementacja Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylająca dyrektywę Rady 2010/18/UE, tzw. dyrektywa work-life balance. Dyrektywa ta wprowadza minimalne wymagania dotyczące praw związanych z urlopem ojcowskim, urlopem rodzicielskim i urlopem opiekuńczym, a także elastyczną organizacją pracy dla pracowników będących rodzicami lub opiekunów.
Polska jako państwo członkowskie ma obowiązek wprowadzenia w życie przepisów niezbędnych do wykonania Dyrektywy do dnia 2 sierpnia 2022 r. Obecnie trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wprowadzającym postanowienia Dyrektywy. Projekt ustawy opublikowano 15 lutego na stronie Rządowego Centrum Legislacji, jednakże nie został jeszcze skierowany do Sejmu.
Od grudnia 2021 r. trwają pracę nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Projekt ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 zmieniającej dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, tzw. Dyrektywa Omnibus. Celem przyjęcia Dyrektywy jest wprowadzenie przepisów zwiększających ochronę konsumentów. Z tego względu na przedsiębiorcę prowadzącego internetową platformę handlową zostanie nałożone m.in.: szereg obowiązków informacyjnych, obowiązek uwidocznienia ceny towaru lub usługi, w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług, w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen, a także obowiązek stosowania przepisów Rozporządzenia 2016/679 (RODO) do umów o dostarczanie treści cyfrowych lub usług cyfrowych w zamian za dane osobowe bez konieczności zapłaty ceny.
Termin na wdrożenie przepisów niezbędnych do wykonania Dyrektywy Omnibus minął w dniu 28 maja 2022 r. Polska Ustawa implementująca Dyrektywę Omnibus jeszcze nie weszła w życie. Od 12 lipca do chwili obecnej trwają prace w Sejmie.
4 lipca 2022 r. na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy – Prawo upadłościowe, który ma na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r., tj. dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości). Intencją unijnego ustawodawcy jest ujednolicenie regulacji dotyczących postępowań restrukturyzacyjnych w krajach członkowskich w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego.
Należy zaznaczyć, iż to nie wszystkie planowane w 2022 r. zmiany. O dalszych pracach legislacyjnych będziemy informować na bieżąco w kolejnych wpisach.
W razie pytań lub wątpliwości, zachęcamy Państwa do kontaktu.
Latest Posts
Wyznaczenie inspektora ochrony danych osobowych (IOD) jako obowiązek administratora
Mimo że Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) obowiązuje już od ponad 6 lat, wiele organizacji wciąż nie przeprowadziło oceny, czy konieczne jest...
Rejestrowane związki partnerskie w Polsce – czy wkrótce będą dopuszczalne?
18 października 2024 roku opublikowano długo oczekiwany projekt ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Inicjatywa ta ma na celu uregulowanie praw...