Jakie zmiany wprowadzi ustawa o dostępie cudzoziemców do rynku pracy?
Nowa ustawa o dostępie cudzoziemców do rynku pracy ma zastąpić aktualnie obowiązujące przepisy regulujące zasady pracy cudzoziemców tj. ustawę z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze.
Projekt ustawy z dnia 15 maja 2024 r. opublikowany na stronie internetowej RCL w dniu 23 maja 2024 r. określa szczególne wymogi związane z zatrudnianiem cudzoziemców, organy właściwe oraz tryb postępowania obowiązujący w tych sprawach, w szczególności w zakresie uzyskania zezwoleń na pracę, a także wpisu oświadczeń o zatrudnieniu cudzoziemca, które mają zastąpić dotychczasowe oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy.
Poniżej przestawiamy podsumowanie najważniejszych zmian.
Pełna elektronizacja procedur dotyczących zezwoleń na pracę
Jedną z najistotniejszych zmian, jaką wprowadza nowa ustawa, będzie pełna elektronizacja procedury dotyczącej zezwoleń na pracę. Wszelkie wnioski, powiadomienia oraz środki zaskarżenia będą wnoszone za pomocą systemu teleinformatycznego. Ponadto, zezwolenia na pracę będą wydawane oraz doręczane drogą elektroniczną.
Pełna digitalizacja procesu uzyskania zezwoleń na pracę dla cudzoziemców oznacza, że postępowanie w tych sprawach będzie prowadzone wyłącznie w drodze elektronicznej.
Brak obowiązku tzw. testu rynku pracy
Nowa ustawa o dostępie cudzoziemców do rynku pracy zlikwiduje obowiązek przedłożenia informacji starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy (tzw. testu rynku pracy) do wniosku o wydanie zezwolenia na pracę.
Zgodnie z opublikowanymi założeniami do projektu, planowane jest zastąpienie tzw. testu rynku pracy procedurą szybszą i efektywniejszą, stosowaną w odpowiednich przypadkach.
Przedłużenie dokumentów legalizujących pracę
Projekt ustawy nie przewiduje możliwości wydania przez organ przedłużenia zezwolenia na pracę, jednakże dopuszcza on wydanie kolejnego zezwolenia w celu kontynuacji pracy na tym samym stanowisku lub w tym samym rodzaju pracy, oraz przewiduje przedłużenie legalności pracy od dnia, w którym upłynął okres ważności wydanego zezwolenia do dnia, w którym decyzja w sprawie wydania kolejnego zezwolenia na pracę stała się ostateczna, pod warunkiem, że wniosek został złożony w okresie ważności zezwolenia na pracę i nie zawiera braków formalnych lub braki formalne zostały uzupełnione w terminie.
Ponadto, projekt przewiduje rozpoznawanie wniosków o wydanie kolejnego zezwolenia na pracę dla tego samego polskiego podmiotu zatrudniającego i dla tego samego cudzoziemca w wymiarze czasu pracy nie niższym i za wynagrodzeniem nie niższym niż określone w uprzednio wydanym zezwoleniu na pracę, ważnym w dniu złożenia kolejnego wniosku o wydanie zezwolenia, z uwzględnieniem pierwszeństwa takich wniosków.
Nowe przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pracę
W projekcie ustawy umieszczono nowe przesłanki obligatoryjnej odmowy udzielenia zezwolenia na pracę, m.in. niedopełnienie obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego pracowników lub innych osób objętych obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym, a także niepłacenie przez pracodawcę składek na ubezpieczenie społeczne lub zaleganie z uiszczeniem podatków.
Kary za nielegalne zatrudnianie cudzoziemców
Kolejną zmianą będzie rozszerzenie oraz zmodyfikowanie dotychczasowego katalogu kar, które mogą zostać nałożone na podmiot w związku z nielegalnym zatrudnieniem cudzoziemca. Wymiar kary grzywny będzie obliczany proporcjonalnie do liczby nielegalnie zatrudnionych cudzoziemców.
Podsumowanie
Ustawa o dostępie cudzoziemców do rynku pracy będzie w sposób kompleksowy regulowała zatrudnianie cudzoziemców w Polsce.
Ustawa wprowadzi liczne zmiany, które mają przyczynić się do usprawnienia procedury legalizacji pracy, a także walczyć z nadużyciami pracodawców względem pracowników niebędących obywatelami Polski.
W przypadku pytań lub wątpliwości, zapraszam do kontaktu.
Anna Janosz
Email: ajanosz@kbzlegal.pl
Telefon: +48 32 202 42 97
LinkedIn
Latest Posts
Prawna możliwość posiadania przez spółkę prawa handlowego dwóch nazw: głównej i pomocniczej
Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorca działa pod firmą, która ujawniona zostaje w odpowiednim rejestrze. Firmą osoby prawnej (np. spółki...
Dokument pobytowy dla obywateli Wielkiej Brytanii a EES/ETIAS
Obywatele Wielkiej Brytanii oraz ich rodziny, objęci postanowieniami Umowy Wystąpienia, mają możliwość składania wniosków o wydanie dokumentu pobytowego,...