Ochrona konsumencka dla jednoosobowych przedsiębiorców od 2021 r.
Szanowni Państwo,
Od 1 stycznia 2021 roku obok przedsiębiorców i konsumentów będzie istniała trzecia grupa podmiotów: przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla których dany zakup nie posiada charakteru zawodowego. W pewnym zakresie tej grupie podmiotów będzie przysługiwała ochrona konsumencka.
Przyjęta jeszcze w 2019 roku ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych z dnia 31 lipca 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 1495) wprowadziła nową grupę podmiotów – klientów. Zgodnie z art. 38a dodanym do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287) nową kategorią jest „osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej”.
Regulacja skierowana jest do osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, którym na mocy nowych przepisów zostanie przyznany w szerokim zakresie status konsumenta.
Do tej pory osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, zawierając umowę z innym przedsiębiorcą – profesjonalistą, była traktowana także jako podmiot profesjonalny, mimo iż dany zakup nie był związany z prowadzoną przez tę osobę działalnością. Rodziło to dysproporcje w zakresie wiedzy i doświadczenia koniecznych do oceny przedmiotu zakupu. Zmiana przepisów ma na celu rozszerzenie ochrony konsumenckiej w niektórych czynnościach prawnych z udziałem przedsiębiorców.
Od 1 stycznia 2021 roku w określonych sytuacjach przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie traktowany jako konsument, ale jedynie przy zawieraniu umów nieposiadających dla niego charakteru zawodowego, których nie zawiera w ramach dokonywanych codziennie czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej, który wskazał w CEIDG.
W wyniku wprowadzonych zmian, w/w przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną przewidzianą dla konsumentów w zakresie stosowania klauzul abuzywnych, rękojmi za wady oraz w zakresie prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Ochrona będzie przysługiwała przedsiębiorcy wpisanemu do CEIDG pod warunkiem, że umowa nie będzie miała dla niego charakteru zawodowego.
Warto zaznaczyć, iż nie wszystkie prawa konsumenta zostaną przyznane nowej kategorii podmiotów. Nie będą oni bowiem objęci ochroną instytucjonalną konsumentów sprawowaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz rzeczników konsumentów. Do nowej grupy podmiotów nie będą miały zastosowania przepisy z zakresu pozasądowych metod rozwiązywania sporów, które nadal są skierowane jedynie do konsumentów. W świetle powyższych zmian konieczne będzie zaktualizowanie regulaminów e-sklepów, wzorów umów lub ogólnych warunków, jak również rozszerzenie obowiązku informacyjnego na nową grupę klientów – przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, dla których dany zakup nie posiada charakteru zawodowego.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości, pozostajemy do Państwa dyspozycji.
Z wyrazami szacunku,
Zespół KBZ
Latest Posts
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...
Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia...