Sprzeciw wobec marketingu bezpośredniego
Otrzymujesz oferty marketingowe, które Cię nie interesują? Pamiętaj, że masz prawo do złożenia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego!
Zgodnie z art. 21 ust. 2 RODO jeżeli dane osobowe są przetwarzane na potrzeby marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, ma prawo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania dotyczących jej danych osobowych na potrzeby takiego marketingu, w tym profilowania, w zakresie, w jakim przetwarzanie jest związane z takim marketingiem bezpośrednim. Ponadto w myśl motywu 70 RODO jeżeli dane osobowe są przetwarzane do celów marketingu bezpośredniego, osoba, której dane dotyczą, powinna mieć prawo wnieść w dowolnym momencie, bezpłatnie sprzeciw wobec tego przetwarzania, pierwotnego lub dalszego – w tym profilowania, o ile jest ono powiązane z marketingiem bezpośrednim. Prawo to powinno zostać wyraźnie podane do wiadomości osobie, której dane dotyczą, oraz powinno być przedstawione jasno i oddzielnie od wszelkich innych informacji.
Wspomniana regulacja nie przewiduje żadnej szczególnej formy, w której należy wnieść sprzeciw, co więcej wskazano, że osoba, której dane dotyczą, może wykonać prawo do sprzeciwu za pośrednictwem zautomatyzowanych środków wykorzystujących specyfikacje techniczne. Zgodnie z motywem 59 RODO należy przewidzieć procedury ułatwiające osobie, której dane dotyczą, wykonywanie praw przysługujących jej na mocy RODO w tym wykonywania prawa do sprzeciwu.
W przypadku marketingu bezpośredniego jako podstawę przetwarzania administratorzy danych osobowych wskazują art. 6 ust. 1 lit. f RODO, zgodnie z którym przetwarzanie jest zgodne z prawem, gdy jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora. W takim przypadku wniesienie sprzeciwu uniemożliwi dalsze przetwarzanie danych osobowych do celów marketingu bezpośredniego.
Należy jednak zwrócić uwagę na regulację art. 172 ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, który stanowi, że zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę. Co ważne, zgodnie z art. 174 ustawy – Prawo telekomunikacyjne do uzyskania zgody abonenta lub użytkownika końcowego stosuje się przepisy o ochronie danych osobowych. W wyroku z dnia 8 kwietnia 2021 r. wydanym w sprawie o sygn. akt: XVII AmA 37/19 Sąd Okręgowy – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazał, że uzyskanie uprzedniej zgody abonenta na marketing bezpośredni nie może być rozumiane w ten sposób, że można taką zgodę uzyskać w trakcie połączenia (na początku rozmowy) nawiązanego dla celów marketingu bezpośredniego. Przedsiębiorca nawiązując połączenie z użytkownikiem końcowym w celu przedstawienia oferty marketingowej musi już dysponować zgodą abonent, uprzednio wyrażoną.
Zaznaczyć należy, że nawet jeśli zgodę na marketing bezpośredni pozyskano przed rozpoczęciem jego wykonywania osoba, której dane dotyczą, zgodnie z art. 7 ust. 3 RODO, ma prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę, a wycofanie zgody musi być równie łatwe jak jej wyrażenie.
Jeśli chcą Państwo uzyskać więcej informacji na temat właściwej ochrony danych osobowych, zapraszamy do kontaktu z adwokatem Marcinem Barczykiem (mail: mbarczyk@kbzlegal.pl ) lub radcą prawnym Katarzyną Todos (mail: ktodos@kbzlegal.pl).
Zapraszamy się również do zapoznania się naszą ofertą w zakresie ochrony danych osobowych.
Latest Posts
Zmiany w PKD od 1 stycznia 2025 roku
W maju 2022 roku Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego zatwierdził nową klasyfikację NACE rev. 2.1, która uwzględnia zmiany wynikające z...
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...