Jak sporządzić wykaz towarów i usług dla marek związanych z kryptowalutami?
Wraz z dynamicznym rozwojem technologii blockchain i kryptowalut, pojawiła się potrzeba ochrony znaków towarowych dla firm działających w tej branży. Przy zgłaszaniu znaku towarowego należy pamiętać, aby precyzyjnie i kompleksowo zdefiniować wykaz towarów i usług naszego znaku towarowego zgodnie z klasyfikacją nicejską. Tym trudniejsze jest to zadanie, im cięższy do zdefiniowania jest sam przedmiot ochrony, co niewątpliwie tyczy się także kryptowalut.
Same monety są technicznie środkiem wymiany, a nie towarem lub usługą. W praktyce jednak nazwa monety może być oznaczona jako usługa finansowa z klasy 36, na przykład jako usługi obrotu finansowego kryptowalutami lub elektroniczny transfer kryptowalut. Z kolei w klasie 42 mogą być chronione jako SAAS (Oprogramowanie jako usługa), na przykład jako oprogramowanie jako usługa, mianowicie udostępnianie elektronicznej platformy finansowej, która pozwala na dokonywanie płatności za pośrednictwem sieci komputerowej, czy przechowywanie danych za pośrednictwem łańcucha blokowego [blockchain].
Spośród wielu zarejestrowanych kryptowalut, w mojej opinii dobrze zdefiniowaną listą towarów i usług cechuje się międzynarodowy znak towarowy nr 1493647 kryptowaluty “Polkadot”, który zarejestrowany został w klasie 9, 38 oraz 42. Znak ten w klasie 9 objął przykładowo takie towary jak platformy programowania komputerowego do łańcuchów bloków czy oprogramowanie komputerowe do tworzenia, kupowania, negocjowania, wymiany, monitorowania i przechowywania kryptowalut, walut cyfrowych i innych aktywów cyfrowych. W klasie 38 zakresem ochrony objęta została taka usługa jak usługi komputerowe w sieci peer-to-peer, mianowicie elektroniczna transmisja danych finansowych za pośrednictwem sieci łączności elektronicznej. Z kolei we wskazanej już wcześniej klasie 42 za trafny uznać można termin “projektowanie i rozwój oprogramowania komputerowego do tworzenia łańcuchów bloków i przesyłania kryptowalut i waluty cyfrowej”.
Dobrze skonstruowany wykaz towarów i usług jest konieczny dla skutecznej ochrony swojej marki przed nieuczciwymi konkurentami, a także w przypadku zarzutu braku używania znaku towarowego. Jeśli bowiem nasz znak zarejestrowany został dla źle dobranych towarów lub usług, ryzykujemy jego utratą ze względu na brak dowodu na jego używanie.
Szeroka lista towarów i usług pozwala zminimalizować ryzyko, że napotkamy na problemy w razie ewentualnych sporów lub próby wyegzekwowania naszego prawa. Dlatego tak jak z reguły odradzam budowanie zbyt długiego wykazu towarów i usług, tak w przypadku kryptowalut, polecałbym skonstruowanie szerszej listy, tak aby zabezpieczyć każdy obszar, w jakim nawet potencjalnie zastosowanie znaleźć może dana kryptowaluta.
W razie pytań skontaktuj się ze mną:
Źródło grafiki: www.quotecatalog.com
Latest Posts
Prawo komunikacji elektronicznej a zgody marketingowe
W dniu 10 listopada 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej wprowadzająca do polskiego porządku prawnego...
Nowa strategia migracyjna
W dniu 15 października 2024 r. Rada Ministrów przyjęła dokument pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia...